Obawa przed planowanym leczeniem to jeden z większych problemów, z jakimi mierzą się pacjenci gabinetów stomatologicznych, a niekiedy także przyczyna unikania wizyt. Portal Dentistry.co.uk proponuje nowe spojrzenie na doświadczenia pacjentów, które może ograniczyć lęk przed zabiegami z zakresu chirurgii stomatologicznej.
Poddanie się zabiegowi chirurgicznemu w obrębie jamy ustnej na pewno nie należy do przyjemności. choćby w gabinetach, w których do dyspozycji pacjentów jest nowoczesna aparatura i najnowsze technologie, samo słowo „chirurgia” może wywołać niepokój. Jest to zrozumiałe, ponieważ większości osób zabieg chirurgiczny kojarzy się z bólem, obrzękiem i dyskomfortem, zwłaszcza gdy dotyczy jamy ustnej. Można jednak sprawić, by pacjenci nie odbierali tego w taki sposób.
Przygotowanie przed zabiegiem
Warto zacząć od konsultacji. Powinna ona obejmować nie tylko omówienie aspektów klinicznych, ale także wprowadzenie pacjenta w środowisko gabinetu i zapoznanie go z lekarzem, który będzie prowadził zabieg. Tydzień przed zabiegiem warto wysłać jasny i przyjazny przewodnik „czego się spodziewać”. Dobrze przygotowany pakiet pozabiegowy powinien zawierać szczegółowe informacje o rekonwalescencji, środki przeciwbólowe, okład chłodzący oraz kontakt do kliniki poza standardowymi godzinami przyjęć. Rozmowy z pacjentem powinny być prowadzone prostym językiem, w którym fachowe nazewnictwo zastępują spokojne i pewne wyjaśnienia.
Pacjent, który czuje się poinformowany, zaangażowany i otoczony wsparciem, zaczyna postrzegać zabieg nie jako coś budzącego strach, ale jako procedurę, do której może podejść z większą pewnością.
Jak przeciwdziałać lękowi?
Lęk jest istotnym czynnikiem w chirurgii stomatologicznej. choćby pewni siebie dorośli mogą czuć się przytłoczeni na myśl o zabiegu chirurgicznym, i to niekoniecznie ze względu na spodziewany ból, ale z powodu obaw przed nieznanym. Może pojawić się pokusa, by gwałtownie przejść przez proces uzyskania zgody, omówić jedynie podstawowe kwestie i przejść dalej. Warto jednak poświęcić czas na jasne wyjaśnienia lub – co jeszcze bardziej pomocne – przedstawić zagadnienie przy wsparciu wizualizacji lub skanów. Pozwoli to wyeliminować dużą część lęku i da pacjentowi większe poczucie kontroli.
Natomiast w przypadku szczególnie lękowych pacjentów pomocna będzie sedacja dożylna, która stanowi bezpieczny i skuteczny sposób na zwiększenie komfortu podczas zabiegu.
Proces kierowania pacjentów
Wielu pacjentów, u których ma być przeprowadzony zabieg, przybywa do gabinetu bez pełnego zrozumienia, dlaczego zostali tam skierowani. Często mówią: „Nie do końca wiem, dlaczego tu jestem – mój dentysta powiedział tylko, iż potrzebuję tego zabiegu”. Z tego powodu pierwsza konsultacja odgrywa kluczową rolę. Jest to czas na merytoryczną rozmowę, która pozwala pacjentowi zrozumieć potrzebę leczenia i poczuć się pewnie przed nadchodzącą procedurą.
Konieczne jest również, aby na bieżąco informować lekarza kierującego. Szybka wiadomość po zabiegu pomaga zapewnić ciągłość opieki. Pacjenci to zauważają i doceniają, kiedy ich leczenie przebiega w sposób skoordynowany.
Chirurgia stomatologiczna: trzy najważniejsze wskazówki
Po pierwsze – warto zadbać o osobisty charakter przygotowania pacjenta do zabiegu, ponieważ ciepły, dobrze napisany e-mail lub uspokajający telefon z omówieniem kolejnych kroków sprawiają, iż pacjent czuje się zauważony i zaopiekowany, a nie tylko „umówiony na termin”. Takie indywidualne podejście buduje zaufanie pacjenta.
Po drugie – należy być dostępnym dla pacjenta w okresie pooperacyjnym, ponieważ szybki kontakt – telefon lub SMS w ciągu 72 godzin – sprawia, iż pacjent czuje się otoczony opieką i wspierany w fazie rekonwalescencji.
Po trzecie – warto patrzeć szerzej niż tylko na sam zabieg, ponieważ chirurgia stomatologiczna nie jest pojedynczym wydarzeniem, ale elementem dłuższej historii pacjenta. Należy traktować ją jako część większego procesu i przeprowadzić pacjenta przez wszystkie etapy.
W przypadku zabiegów chirurgicznych istnieje wiele możliwości, aby zapewnić pacjentowi doświadczenie, które będzie nie tylko satysfakcjonujące, ale wyjątkowe. Zabieg przeprowadzony w atmosferze spokoju, empatii i dobrej komunikacji przynosi korzyści nie tylko pacjentom. Jest on również korzystny dla zespołu oraz ma pozytywny wpływ na reputację gabinetu.
Nastawienie lekarza do małego pacjenta, otoczenie i wystrój gabinetu, podejście całego zespołu stomatologiczna i wiedza rodziców dotycząca tego, jak przygotować dziecko do pierwszej wizyty – to, zdaniem lek. dent. Mai Lipiec, kilka czynników, które mogą pomóc uchronić młodych pacjentów przed rozwojem dentofobii.
Źródło: https://dentistry.co.uk/









