Jak asysta może zrozumieć i wspierać pacjenta?

dentonet.pl 3 tygodni temu
Zdjęcie: Jak asysta może zrozumieć i wspierać pacjenta?


Praca asystentki stomatologicznej to nie tylko wsparcie techniczne i organizacyjne, ale również ważna rola w tworzeniu pozytywnej atmosfery podczas wizyty. Pacjent, który trafia do gabinetu, nierzadko odczuwa lęk, niepokój, a choćby panikę. Zrozumienie tych emocji i umiejętność odpowiedniej reakcji to elementy, które mogą znacznie poprawić komfort leczenia i wpłynąć na jego skuteczność.

Dentofobia to powszechny problem – badania wskazują, iż choćby 15-20% populacji unika wizyt stomatologicznych z powodu lęku. Ten strach ma różne źródła: negatywne doświadczenia z przeszłości, obawy przed bólem, uczucie utraty kontroli, czy lęk przed nieznanym. Właśnie dlatego asystentka stomatologiczna – jako pierwsza osoba, z którą pacjent ma kontakt – ma szansę złagodzić te emocje.

Zacznij od słuchania

Jak więc wspierać pacjenta? Przede wszystkim poprzez aktywne słuchanie – warto poświęcić chwilę, by wysłuchać jego obaw i nie bagatelizować ich. Zwracanie uwagi na mowę ciała pacjenta – napięte ramiona, unikanie kontaktu wzrokowego czy szybki oddech – daje wskazówki, iż dana osoba odczuwa stres. Asystentka powinna wykazywać się spokojem i empatią, utrzymać przyjazny, ciepły ton głosu i stosować jasny, prosty język, który nie będzie powodował dodatkowego niepokoju.

Ważne jest także stosowanie technik komunikacyjnych, które rozładowują napięcie. Może to być delikatne żartowanie, wyjaśnianie kolejnych etapów zabiegu lub zaproponowanie pacjentowi krótkich przerw. Niektóre gabinety stosują tzw. sygnały bezpieczeństwa – na przykład podnosząc rękę, pacjent zgłasza potrzebę przerwania na chwilę zabiegu. Asystentka powinna być doskonale zorientowana w tych procedurach i w razie potrzeby gwałtownie reagować.

Odpowiadaj siłą spokoju

Pacjenci, którzy są bojaźliwi lub agresywni wymagają szczególnego podejścia. Okazywane przez nich emocje często wynikają z bezradności, strachu lub niewiedzy, dlatego ważne jest, aby nie odpowiadać irytacją albo agresją, a raczej zachować spokój i zapewnić o pełnym wsparciu. Czasami pomocna jest po prostu cierpliwość i wyrozumiałość.

Asystentka stomatologiczna, współpracując z lekarzem dentystą, może również tworzyć przyjazną atmosferę poprzez drobne gesty: uśmiech, uprzejme powitanie, zapewnienie komfortu podczas oczekiwania. To one często decydują o tym, czy pacjent poczuje się bezpiecznie i będzie chciał wrócić na kolejną wizytę.

Rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa – według hig. stom. Martyny Zawadki właśnie to jest najlepszą receptą na trudne sytuacje w trakcie pracy w gabinecie. – Dzięki temu zawsze udaje się wypracować kompromis i nie dochodzi do żadnych tarć – podkreśla. Zapraszamy do obejrzenia materiału filmowego!

Źródła: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

https://onlinelibrary.wiley.com/

Idź do oryginalnego materiału