Wielkanoc w moim tempie – scenariusz indywidualny z elementami Self-Reg

autyzmwszkole.com 1 tydzień temu
Reklamy

Cel zajęć:

Wspieranie dziecka ze spektrum autyzmu w poznawaniu tradycji wielkanocnych poprzez zabawę, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb sensorycznych, emocjonalnych i poznawczych.

Obszar:

Zajęcia rewalidacyjne / indywidualne / terapeutyczne (np. pedagogiczne, TUS, SI)

Grupa docelowa:

Uczeń/uczennica ze spektrum autyzmu (możliwość dostosowania do dziecka z ADHD, nadwrażliwości sensorycznej lub trudności w regulacji emocji)


Inspirujące motto na początek:

„Nie muszę robić wszystkiego gwałtownie – mogę robić rzeczy w swoim tempie.”


1. Wprowadzenie – „Czym dla mnie jest Wielkanoc?”

⏱ Czas: 5–10 minut
🎯 Cel: pobudzenie skojarzeń, aktywowanie wiedzy, stworzenie bezpiecznej przestrzeni

Pomoce: obrazki, karty PECS, realne przedmioty: pisanka, zajączek, gałązka, jajko styropianowe

Przebieg:

  • Nauczyciel pokazuje obrazki i pyta: „Co widzisz?” / „Co to może być?”
  • Dziecko wybiera te, które kojarzą mu się z Wielkanocą.
  • W zależności od poziomu: opowiada, układa z pomocą nauczyciela zdania lub łączy obrazki w pary.

Element Self-Reg: obserwacja napięcia – jeżeli uczeń wydaje się przytłoczony, wprowadź pauzę sensoryczną (np. „oddech kurczaczka” – powolne wdechy i wydechy z rączkami na brzuchu).


2. Sensoryczna pisanka – zabawa plastyczno-regulacyjna

⏱ Czas: 15–20 minut
🎯 Cel: wspieranie integracji sensorycznej, rozwój motoryki małej i ekspresji

Pomoce: jajka styropianowe, pianka do golenia, ryż barwiony, klej, piórka, brokat, kredki żelowe, farby

Przebieg:

  • Dziecko wybiera materiały, które chce wykorzystać (decyzyjność = poczucie kontroli).
  • Tworzy własną pisankę sensoryczną – dotyka, wybiera faktury, miesza kolory.
  • Może nadawać jej imię, np. „Pisanka spokoju”.

Element Self-Reg: dziecko samodzielnie decyduje, kiedy potrzebuje przerwy, może też korzystać z „kącika wyciszenia” (np. z woreczkiem sensorycznym lub gniotkiem).

Reklamy
eBook Trening Umiejętności Społecznych dla dziecka ze spektrum autyzmu: Praktyczny przewodnik z ćwiczeniami – 17 zł

3. Wielkanocna ścieżka emocji

⏱ Czas: 10–15 minut
🎯 Cel: rozpoznawanie emocji i ich sygnałów w ciele

Pomoce: kolorowe buźki emocji, papierowe jajka z narysowanymi emocjami, plansza „Moje emocje dzisiaj”

Przebieg:

  • Nauczyciel rozkłada jajka z emocjami. Dziecko wybiera jedno, które najbardziej do niego pasuje dzisiaj.
  • Rozmawiamy: „Dlaczego wybrałeś/łaś to jajko?” / „Co czujesz w ciele, kiedy jesteś radosny/zły/spokojny?”
  • Dziecko może przykleić buźkę na planszy „Jak się dziś czuję” – wyraża emocje obrazem.

Element Self-Reg: nauka identyfikowania emocji i zauważania sygnałów z ciała to pierwszy krok do samoregulacji.


4. Zajączkowy relaks – ćwiczenia wyciszające

⏱ Czas: 10 minut
🎯 Cel: wyciszenie, nauka technik oddechowych i rozluźniających

Pomoce: mata, relaksacyjna muzyka w tle, maskotka zajączka

Przebieg:

  • Ćwiczenie „Zajączek śpi” – dziecko kładzie się na macie i przykłada maskotkę do brzucha, obserwując jak się unosi i opada podczas oddychania.
  • Ćwiczenie „Zajączek skacze i zastyga” – na sygnał dziecko porusza się, a potem zatrzymuje i „zamyka oczy jak zajączek w norce”.

Element Self-Reg: trening przejścia z pobudzenia do spokoju – bardzo ważna umiejętność dla dzieci z ASD.

Pakiet Mindfulness. Zajęcia uważności dla dzieci ze spektrum autyzmu 16 zł

5. Podsumowanie zajęć – „Co mi się podobało?”

⏱ Czas: 5 minut
🎯 Cel: autorefleksja, budowanie pozytywnego obrazu siebie

Pomoce: obrazki z aktywnościami z zajęć, karta „Mój dzień”

Przebieg:

  • Dziecko wskazuje, co mu się podobało najbardziej – może pokazać, powiedzieć, wkleić obrazek do swojej karty dnia.
  • Nauczyciel podkreśla sukcesy: „Zrobiłeś to w swoim tempie i świetnie ci poszło.”

Materiały dodatkowe:

  • Szablony pisanek do dekoracji
  • Karta emocji z jajkami
  • Plansza „Jak się dzisiaj czuję?”
  • Lista aktywności „Wielkanoc w moim tempie” do zaznaczania

Szablon pisanki do dekoracji

SzablonPobierz

Przykładowa plansza „Jak się dzisiaj czuję?”, który można wykorzystać podczas zajęć indywidualnych lub rewalidacyjnych z dziećmi ze spektrum autyzmu – idealnie wpisuje się w podejście Self-Reg i ułatwia dzieciom rozpoznawanie oraz nazywanie emocji.


🧠 Plansza: Jak się dzisiaj czuję?

🔹 Wybierz buźkę, która najlepiej pokazuje Twój nastrój. Możesz ją zaznaczyć, przykleić na niej naklejkę, położyć klamerkę albo narysować swoją.

BUŹKAOPIS EMOCJIZAZNACZ LUB PODKREŚL
😀Czuję się radosny/a – mam dużo energii i uśmiecham się
😊Czuję się spokojny/a – moje ciało jest rozluźnione
😐Czuję się zmęczony/a albo znudzony/a – mam mało energii
😢Czuję się smutny/a – mam ochotę się przytulić lub odpocząć
😠Czuję się zły/a – moje ciało jest spięte, mam napięcie
😨Czuję się zestresowany/a albo przestraszony/a
😴Czuję się senny/a – moje oczy są ciężkie, chcę odpocząć
😎Czuję się pewnie i gotowy/a do działania!

🖍 Narysuj swoją emocję (lub zrób zdjęcie twarzy):

📷 ✏️


🧩 Co mi dziś pomogło? (zaznacz lub dopisz):

  • ☐ przerwa w spokojnym miejscu
  • ☐ oddechy z zajączkiem
  • ☐ zabawa sensoryczna
  • ☐ rozmowa z nauczycielem
  • ☐ przytulenie poduszki
  • ☐ inna pomoc: _________________________

Reklamy
📘 Jak uczyć uczniów z Zespołem Aspergera o emocjach i relacjach społecznych? eBook 22 zł

Lista aktywności „Wielkanoc w moim tempie” do zaznaczania, którą można wykorzystać jako kartę pracy, element podsumowujący zajęcia lub narzędzie do autorefleksji i wsparcia samoregulacji. Sprawdzi się świetnie w pracy indywidualnej z dzieckiem ze spektrum autyzmu.


Lista aktywności – „Wielkanoc w moim tempie”

🔹 Zaznacz, co dziś zrobiłeś/zrobiłaś. Możesz wstawić ✔️, buźkę 😊 albo przykleić naklejkę.

AKTYWNOŚĆLUBIĘ TO! ⭐CHCĘ ZROBIĆ TO JESZCZE RAZ
Oglądałem/am obrazki wielkanocne i opowiadałem/am o nich
Dotykałem/am i wybierałem/am sensoryczne materiały do pisanki
Samodzielnie ozdobiłem/am swoją pisankę
Rozpoznawałem/am emocje na jajkach i mówiłem/am, jak się czuję
Oddychałem/am spokojnie razem z „zajączkiem”
Bawiłem/am się w „zajączek skacze i zastyga”
Rozmawiałem/am o tym, co dziś było dla mnie fajne
Zrobiłem/am przerwę, gdy tego potrzebowałem/am

🖍 Moja ulubiona aktywność:

……………………………………………………..

🎨 Tak się dziś czułem/am (narysuj buźkę):
😊 😐 😢 😠 😴 😎 (lub narysuj swoją)


Najczęściej zadawane pytania

Czy scenariusz można dostosować do grupowych zajęć rewalidacyjnych?

Tak, wystarczy podzielić dzieci na małe zespoły i zapewnić stacje aktywności oraz przestrzeń do indywidualnych przerw sensorycznych.

Czy zajęcia są odpowiednie dla dzieci niemówiących?

Tak, wszystkie aktywności można przeprowadzać z wykorzystaniem alternatywnych form komunikacji – PECS, gestów, piktogramów lub AAC.

Czy można skrócić scenariusz?

Oczywiście. Możesz wybrać 2–3 elementy i rozłożyć pozostałe na kolejne dni, zgodnie z potrzebami dziecka.

Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
📘 Pierwsze kroki w nauce pisania i czytania – Ćwiczenia językowe dla dzieci ze spektrum autyzmu eBook 19 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Ebook: Zajęcia rewalidacyjne dziecka ze spektrum autyzmu 16 zł
Idź do oryginalnego materiału