Tragiczne wydarzenie, do którego doszło w ubiegłym roku w Dzień Ojca na Don Valley Parkway, skłoniło torontońskich radnych do pilnego wezwania do przyspieszenia prac nad instalacją barier samobójczych na moście Leaside.
Tali Uditsky, ze łzami w oczach, opowiedziała w środę podczas posiedzenia komisji ds. infrastruktury i środowiska historię swojego ojca – Harolda Lusthouse’a. W dniu tragedii, zmierzał on na brunch do córki, gdy nagle ktoś skoczył z mostu Leaside prosto na jego samochód. 76-letni mężczyzna zmarł kilka dni później w szpitalu.
– Byłam wstrząśnięta, zdruzgotana, ogarnięta wściekłością, a moje serce pękało – mówiła Uditsky. – Zabrano nam go… bo miasto nie potrafiło ochronić swoich mieszkańców.

Tali Uditsky z ojcem, Haroldem Lusthousem. Lusthouse, 76 lat, zginął zeszłego lata, gdy podróżował DVP w drodze na spotkanie z Tali na brunch z okazji Dnia Ojca.
Choć plany montażu barier ochronnych na torontońskich mostach istnieją od 2016 roku, to dopiero apel Uditsky skierowany do radnego Jamesa Pasternaka latem zeszłego roku dał nowy impuls do działania. Od tego czasu trwa analiza wykonalności inwestycji, a radni zapoznali się z postępami w środę.
Według danych policji, w 2023 roku na moście Leaside odnotowano 17 przypadków samobójstw lub ich prób, w 2024 – dziewięć, natomiast w 2025 roku nie zgłoszono dotąd żadnego takiego incydentu.
Po emocjonalnym wystąpieniu Uditsky radni jednomyślnie opowiedzieli się za pilnym opracowaniem planu montażu tymczasowej bariery. Urzędnicy mają czas do 26 września na przedstawienie propozycji, która trafi pod głosowanie rady jeszcze w tym miesiącu.
Choć miasto nie prowadzi aktualnych statystyk dotyczących samobójstw z torontońskich mostów, raport naczelnego lekarza zdrowia z 2018 roku wskazuje, iż w latach 2004–2015 doszło do 125 takich przypadków – średnio 10 rocznie.
– W wielu miejscach na świecie bariery przy mostach okazały się skuteczne w zapobieganiu samobójstwom – zauważono w raporcie – a przypadki przenoszenia prób na inne obiekty były nieliczne.
Miasto nie ujawnia, które mosty są objęte analizą ze względu na wrażliwość tematu, jednak według Pasternaka, wiadomo, iż prace nad zabezpieczeniami realizowane są m.in. na kładce Glen Road i moście Overlea Boulevard.

Radny James Pasternak, który zasiada w komisji infrastruktury i środowiska, mówi, iż miasto musi jak najszybciej zainstalować bariery samobójcze na moście Leaside, aby zapobiec dalszym zgonom i zmniejszyć ryzyko dla pieszych i rowerzystów na ulicach poniżej.
– To kosztowne rozwiązanie – mówimy o dziesiątkach milionów dolarów – przyznał Pasternak. – Ale uważam, iż warte każdej wydanej złotówki.
Jak dotąd jedyną taką strukturą w Toronto pozostaje bariera na wiadukcie Bloor Street, znana jako Luminous Veil. Jej budowę zakończono w 2003 roku, a jej koszt wyniósł 5 milionów dolarów. Most ten przez lata był drugim po Golden Gate w San Francisco miejscem najczęściej wybieranym do odebrania sobie życia w Ameryce Północnej. Po instalacji barier liczba samobójstw spadła niemal do zera – potwierdziło badanie Uniwersytetu w Toronto z 2017 roku.

Jednym z rozwiązań, jakie miasto rozważa dla mostu Leaside, jest zainstalowanie systemu siatek wzdłuż boków, aby chronić przed samobójstwami. Jest to jedna z siedmiu możliwości, jakie rozważają pracownicy miasta.
Chociaż początkowo zanotowano pewien wzrost liczby prób samobójczych w innych lokalizacjach, długofalowo nie zaobserwowano trwałego przesunięcia problemu na inne mosty.
Miasto rozważa w tej chwili siedem różnych wariantów zabezpieczeń dla mostu Leaside, ale jak podkreślono w raporcie, przed podjęciem ostatecznej decyzji konieczne są jeszcze testy wytrzymałościowe, by ocenić, czy konstrukcja uniesie dodatkowe obciążenia. Na wstępne prace przeznaczono pół miliona dolarów – środki te obejmują m.in. konsultacje społeczne. Pracownicy miasta zaznaczyli jednak, iż rozpoczęcie budowy może nastąpić dopiero w 2028 roku lub później.
Dla Pasternaka to stanowczo za długo.
– Samobójstwo to moment kompletnej rozpaczy, beznadziei i ciemności – powiedział. – Chcemy odebrać ludziom tę możliwość.
Most Leaside, zbudowany w 1927 roku, łączy dzielnice Leaside i Pape-Donlands, przebiegając nad doliną rzeki Don. Ostatni remont przeprowadzono w 2004 roku – w tym samym czasie, gdy zakończono budowę Luminous Veil.
Według Jasona Asha, współprzewodniczącego stowarzyszenia mieszkańców Leaside Towers, właśnie wtedy miasto powinno było zająć się również bezpieczeństwem mostu Leaside.
– Nasze stowarzyszenie uważa, iż wszystkie mosty w mieście powinny być wyposażone w bariery ochronne – napisał w liście do komisji. – Zbyt wiele tragedii już się wydarzyło.
W rozmowie z CBC Toronto Ash zaznaczył, iż choć sam nie był świadkiem żadnej próby samobójczej, wielu mieszkańców jest przekonanych, iż liczba takich zdarzeń wzrosła.
– Widzimy kwiaty na moście lub ścieżce poniżej, i wiemy, co to oznacza. A choćby nieudane próby samobójcze powodują zamknięcia mostu przez policję, paraliżując ruch w całej okolicy.

Jason Ash z Leaside Towers Tenants Association powiedział komisji, iż bariery są potrzebne nie tylko po to, aby chronić osoby rozważające samobójstwo, ale także inne osoby korzystające z obiektów znajdujących się poniżej ruchliwej drogi, takie jak piesi i rowerzyści.
Zdaniem Asha, ubiegłoroczna tragedia może przyspieszyć decyzję o budowie barier.
– Moje serce jest z rodzinami, które straciły bliskich – powiedział. – To dramat na skalę światową.
Tali Uditsky apelowała do radnych, by wyciągnęli wnioski z doświadczenia Bloor Viaduct.
– Gdy wiemy lepiej, powinniśmy działać lepiej – powiedziała. – A tym razem tego nie zrobiliście.
– Zmieńcie to, proszę, dla bezpieczeństwa wszystkich, którzy przejeżdżają Don Valley Parkway pod tym mostem.
Na podst. CBC