Teatr w twórczej resocjalizacji

pedagogika-specjalna.edu.pl 11 godzin temu

Od urodzenia uczestniczymy w różnych scenach społecznych, które składają się na indywidualne życiowe monodramy. Nasze role są czasami poddawane bardzo surowej ocenie. Z jednej strony reżyserów, czyli rodziców w domu, a potem szefów w pracy. Z drugiej strony pojawia się ocena widzów, którzy oceniają nasz byt. Nasza rola czasami jest lepsza i pełniejsza zdaniem innych, kiedy ich pragnienia, nadzieje i oczekiwania są zgodne z tymi odgrywanymi przez nas. Czasami bywa tak, iż wypadniemy z roli i wówczas wtedy szukamy innych wcieleń. Nie zawsze są one zgodne z doświadczeniami, które mieliśmy do tej pory. Wtedy uczymy się od nowa, a czasami popełniamy przy tym dużo błędów.

Każdy człowiek podczas swojego życia uczestniczy w zdarzeniach i sytuacjach, które są prywatne lub zawodowe. Każdy z nas odbywa swoja rolę. Jesteśmy dzieckiem, żoną, mężem, pracownikiem, szefową, lekarką, profesorem itd. Jesteśmy też w jakiś sposób do tej roli przygotowani. W zależności od tego kto jaką pełni funkcję, nasza rola wymaga też atrybutów np.: garnituru, munduru, habitu, okularów czy sędziowskiej togi.

A jak edukacja teatralna przekłada się na kształcenie osób niedostosowanych społecznie? Przede wszystkim jej celem jest kształtowanie norm moralnych i wyzwalanie ambicji twórczych. Jest to wykorzystanie sztuki teatru do kształtowania kompletnej osobowości człowieka, która wzbogaca jego wyobraźnię, wiedzę o świecie, intuicję i twórczość. To także kształcenie kultury estetycznej, czyli takiej, której wiedza i wrażliwość jest niezbędna do obcowania ze sztuka. Docenianie dzieł wartości estetycznych, a także docenianie wrażeń estetycznych.

Edukacja teatralna jest wychowaniem do odbioru teatru, jak również wychowaniem przez teatr. To także rozwijanie, pogłębianie, rozbudzanie refleksji i wrażliwości osób nieprzystosowanych społecznie.

Teatr Resocjalizacyjny jest oparty na czterech przesłankach.

  1. Jego koncepcja sięga do źródeł psychologii, a także do pedagogiki twórczości, gdzie zakłada, iż w każdym człowieku znajdują się określone potencjały, a także pierwiastki twórcze. Wydobycie i uaktywnienie tych potencjałów u osoby nieprzystosowanej społecznie sprawia, iż taka osoba czuje się atrakcyjna społecznie, a także w całkiem nowy sposób potrafi rozwiązać sytuacje problemowe, które pojawiły się w jej życiu.
  2. Podstawą oddziaływań są teoretyczne założenia twórczej resocjalizacji wraz z całym jej aparatem pojęciowo – metodycznym. Gdzie podstawy oddziaływań bazują na zasadach dramy, psychodramy i socjodramy. Podczas gdy elementy tych metod wyłącznie stanowią uzupełnienie oddziaływań teatralnych.
  3. Teatr Resocjalizacyjny jest oparty na koncepcji teatru sensu stricto, która jest zmodyfikowana metodycznie. Koncepcja ta zakłada twórczy, wzajemny na siebie wpływ świata widzów i świata aktorów. W trakcie scenicznych prezentacji, a także podczas wielomiesięcznych oddziaływań podczas treningów. Osoby, które dokonują prezentacji i osoby, które im towarzyszą pozostają w bardzo bliskich wzajemnych relacjach. Spowodowane jest to tym, iż granice ról bardzo często zacierają się.
  4. Efektem teatralnej działalności mają być wykreowane kompetencje osobowe, społeczne i indywidualne uczestników zadania. Ukształtowane umiejętności wspólnie tworzą cechy tożsamości jednostki, a podczas późniejszych wpływów tych parametrów w kręgach środowiskowych, poprzez ich zakorzenienie, zostają one zaakceptowane społecznie.

W koncepcji Teatru Resocjalizacyjnego istotna role pełnią: autoprezentacja, emocje, słowo, motywacja, wyobraźnia, pamięć, myślenie i percepcja. Metoda Teatru Resocjalizacyjnego w swoich przesłankach jest bliska dramaterapii. W obu przypadkach chodzi między innymi o nabycie ekspresji i umiejętności w tworzonych rolach społecznych oraz bliższe poznanie siebie.

Bibliografia:

  • M. Konopczyński, Twórcza resocjalizacja, Wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży, Biblioteczka wychowawcy nr 11, MEN Nr DKO-633-1/96
  • M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014
  • M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna, W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, Kraków 2015

Autor: Anita Giruć – Czytelniczka Portalu

Post Teatr w twórczej resocjalizacji pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału