Chodzi o usunięcie obecnych barier administracyjnych, skrócenie i uproszczenie procesu decyzyjnego, który dziś często opóźnia inwestycje lub je blokuje.Nowe terminy, większe uprawnieniaJedną z najistotniejszych zmian jest wprowadzenie przepisów zobowiązujących zarząd wspólnoty mieszkaniowej do działania w ściśle określonych ramach czasowych. jeżeli mieszkaniec bloku zgłosi chęć montażu prywatnej ładowarki do auta elektrycznego, zarząd wspólnoty będzie miał 14 dni na zlecenie odpowiedniej ekspertyzy technicznej. Taki dokument ma potwierdzić, czy instalacja jest możliwa z punktu widzenia infrastruktury budynku.PRZECZYTAJ TEŻ: Gm. Hrubieszów: Montowali pompę. 40-latek stracił równowagę i runął z kilku metrów na beton [ZDJĘCIA]Po wykonaniu ekspertyzy zarząd będzie miał dodatkowe 7 dni na jej przekazanie mieszkańcowi. jeżeli tego nie zrobi – lub jeżeli nie podejmie decyzji w sprawie montażu – właściciel pojazdu zyska prawo, żeby samodzielnie zlecić ekspertyzę i kontynuować działania inwestycyjne bez czekania na zgodę wspólnoty.Koniec z blokowaniem instalacjiNowe przepisy przewidują także mechanizmy dyscyplinujące wobec zarządców nieruchomości. Ich celem jest ograniczenie celowego lub biernego blokowania inwestycji związanych z elektromobilnością. W praktyce oznacza to, iż mieszkańcy będą mogli szybciej i skuteczniej reagować na brak współpracy ze strony wspólnoty czy administracji.PRZECZYTAJ: Zawada: „Poznaj zawody przyszłości”. Warsztat Momot promował kształcenie zawodowe [DUŻO ZDJĘĆ]Dzięki temu procedura montażu ładowarki – dotąd uzależniona od wielu niejasnych przepisów i czasochłonna – stanie się bardziej przejrzysta i przewidywalna. To istotne zwłaszcza w dużych miastach, gdzie większość mieszkańców żyje w zabudowie wielorodzinnej.Elektromobilność łatwiej dostępnaZmiany w ustawie wpisują się w plan rozwoju elektromobilności w Polsce i mają zachęcać kierowców do wyboru aut elektrycznych. Jak wynika z Licznika Elektromobilności, na koniec kwietnia 2025 roku flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych liczyła w Polsce 90 720 sztuk. Park osobowych BEV składał się z 81 927 maszyn.Dlatego uproszczenie procedur administracyjnych to krok w stronę realnego wsparcia elektromobilności w codziennym życiu.