Nowe horyzonty terapii ADHD: co się stanie, gdy połączymy prąd i emocje?

centrumalma.pl 6 dni temu

Czytelniczko, Czytelniku, Droga Osobo z ADHD — ten tekst jest dla Ciebie. Tak, dla Ciebie, który/a zaczynasz pięć zadań jednocześnie i zapominasz, gdzie był ten fajny artykuł (spokojnie, mamy źródła!). Ale też dla Was, przyszłych i obecnych psychologów, psychiatrów i terapeutów, którym zależy na konkretnym, naukowym podejściu bez owijania w bawełnę.

ADHD u dorosłych – jak to adekwatnie wygląda?

Zacznijmy od rozprawienia się z jednym mitem: ADHD to nie tylko dziecięca przypadłość. U około 60% osób objawy utrzymują się również w dorosłości (Wilens & Spencer, 2010). Trudności w koncentracji, organizacji czasu, zapominanie o rachunkach i niekontrolowane wybuchy emocji? Tak, to nie tylko „roztargnienie” czy „taki charakter”.

Do tego dochodzi problem diagnostyczny: wielu dorosłych przez lata żyje z niezdiagnozowanym ADHD, mylonym z depresją, lękiem, wypaleniem czy „cechami osobowości”.

DBT – Terapia dla borderline, która pokochała ADHD

Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT), stworzona przez Marshę Linehan, początkowo miała pomóc osobom z zaburzeniem osobowości z pogranicza. Ale wiecie co? ADHD-owcy też ją pokochali – bo działa!

DBT to cztery najważniejsze moduły:

  • Uważność – czyli jak wreszcie zauważyć, iż umysł poleciał w kosmos.
  • Tolerancja na dyskomfort – bo życie to nie bajka, a nie każda emocja wymaga natychmiastowej reakcji.
  • Regulacja emocji – game changer dla ADHD.
  • Efektywność interpersonalna – czyli jak nie rzucić telefonem po trzecim „dzwonię później”.

Badania pokazują, iż DBT zmniejsza impulsywność i poprawia regulację emocji u osób z ADHD (Hirvikoski et al., 2011; Fleming et al., 2015).

tDCS – Elektryczne wsparcie dla Twojego mózgu

Przezczaszkowa stymulacja prądem stałym (tDCS) to jak espresso dla kory przedczołowej – ale bez kawy. Małe elektrody, 1-2 mA prądu i bum – Twoje neurony zaczynają współpracować.

Co daje tDCS?

  • Lepsza pamięć robocza
  • Większa selektywna uwaga
  • Lepsze hamowanie reakcji (czyli mniej wrzasków na Zoomie)
  • Elastyczność poznawcza (bo zmiana planów to nie koniec świata)

tDCS moduluje aktywność mózgu i zwiększa plastyczność synaptyczną (Cachoeira et al., 2017; Salehinejad et al., 2020).

A co jeśli… połączymy DBT i tDCS?

Czyli: emocje + prąd = więcej niż suma części?

Badanie opublikowane w Journal of Attention Disorders (Basiri et al., 2023) oraz cytowane przez ADDitude Magazine (2024) rzuca nowe światło na leczenie ADHD.

W badaniu wzięło udział 80 dorosłych z ADHD, podzielonych na 4 grupy: sama DBT, samo tDCS, obie metody razem oraz grupa kontrolna.

Grupa łączona (tDCS + DBT) uzyskała najlepsze efekty:

  • Lepsza koncentracja i pamięć robocza
  • Mniej impulsywności
  • Poprawa regulacji emocji
  • Mniej stresu

Dlaczego? Bo tDCS przygotowuje mózg do zmiany, a DBT daje narzędzia, by te zmiany wdrożyć i utrwalić.

A w praktyce?

Coraz więcej ośrodków, jak np. Centrum Terapii Alma, oferuje programy łączone – zintegrowane DBT i sesje tDCS. Co ważne, to nie magia ani placebo – to naukowo wsparty, indywidualnie dobrany proces terapeutyczny, który daje trwałe efekty.

Podsumowanie dla ADHD-owców i specjalistów:

  • ADHD u dorosłych to realne wyzwanie, nie „fanaberia”.
  • DBT świetnie wspiera kontrolę emocji i impulsywność.
  • tDCS wspomaga funkcje wykonawcze mózgu.
  • Połączenie tych metod daje synergiczne efekty – większe niż każda z osobna.
  • Warto iść w stronę terapii integracyjnych, opartych na dowodach. Kto powinien rozważyć DBT + tDCS? Dorośli z ADHD i intensywnymi emocjami
    Osoby, u których leki nie działają lub są przeciwwskazane
    Pacjenci z ADHD + depresja/lęk
    Osoby z bardzo wysoką impulsywnością
    Ci, którzy „chcą, ale nie ogarniają” terapii tradycyjnej

Bibliografia:

  • Basiri, N., et al. (2023). Journal of Attention Disorders, 27(1), 57-66.
  • Hirvikoski, T., et al. (2011). Behavior Research and Therapy, 49(8), 508–515.
  • Fleming, A. P., et al. (2015). Journal of Clinical Psychology, 71(6), 543–565.
  • Cachoeira, C. T., et al. (2017). Arquivos de Neuro-Psiquiatria, 75(12), 850-856.
  • Salehinejad, M. A., et al. (2020). Journal of Attention Disorders, 24(3), 213-222.
  • Wilens, T. E., & Spencer, T. J. (2010). Psychiatric Clinics of North America, 33(3), 447–468.
  • ADDitude Magazine. (2024). “New Combined Therapies for Adult ADHD.”

mgr Aleksandra Kaczmarek

Idź do oryginalnego materiału