
Uczniowie SP5 w Cieszynie budowali relacje, rozwijali język i odkrywali różnorodność
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Cieszynie wzięli udział w międzynarodowym projekcie eTwinning „Friends Around the World”. Projekt ten postawił sobie za cel rozwój języka angielskiego, promocję otwartości na inne kultury oraz wsparcie kompetencji społecznych i cyfrowych – szczególnie w kontekście edukacji integracyjnej, gdzie każdy uczeń miał równe prawo do udziału i głosu.
Współpraca ponad granicami – dzieci, nauczyciele i szkoły
Projekt został zainicjowany przez nauczycielkę języka angielskiego, Joannę Dudę‑Kazimierowicz, wraz z partnerką z Turcji, Emsal Akgül Koç, we współpracy z 23 szkołami z 9 państw (Grecja, Turcja, Portugalia, Włochy, Gruzja, Rumunia, Litwa, Hiszpania, Polska). Nauczyciele koordynowali projekt tak, by uwzględniał różnorodne potrzeby uczniów – przygotowując zadania adaptowane do możliwości każdej klasy i ucznia.
Joanna Duda‑Kazimierowicz (koordynatorka projektu):
„Wszystkie działania były przemyślane tak, aby każdy uczeń mógł zaistnieć – niezależnie od umiejętności i potrzeb. Wspólne lekcje online naprawdę budowały poczucie bycia częścią międzynarodowej społeczności”.
Kluczowe działania projektowe
- Kreatywna wymiana kartek świątecznych – każdy uczeń mógł dostosować swój sposób komunikacji – pisząc, rysując lub nagrywając.
- Regularne lekcje i spotkania online, podczas których dzieci śpiewały, rozwiązywały quizy i opowiadały o swoich miastach.
- Wirtualne wizyty w szkołach współpracujących – uczniowie poznawali rówieśników zza granicy i prezentowali własne otoczenie.
- Tworzenie e-booków („Our International Windowsill Garden”, „Friends Around the World”).
- Gry edukacyjne, prezentacje, wspólne plakaty, dopasowane do różnego poziomu uczniów.
Wypowiedzi uczniów – bezpośrednie spojrzenie
„Podobały mi się lekcje online, mogłam zapytać mojego rówieśnika z Portugalii, jak się uczy, co lubi robić i jest naprawdę miły!” – uczennica klasy 2.
„Cieszyłam się, iż mogłam narysować moją świąteczną kartkę i wysłać ją do Grecji” – uczennica klasy 4.
Opinie nauczycieli partnerskich
„Dzieci były bardzo aktywne – zadawały pytania, dzieliły się tym, co u nich w szkole. To wspaniałe doświadczenie!” – nauczycielka z Turcji.
„Zdaniem nauczycieli projekt był świetnie przygotowany — każde dziecko znalazło w nim coś dla siebie” – pedagodzy z Portugalii.
Wartość edukacyjna i społeczna
W efekcie uczniowie:
- znacząco poprawili swoje kompetencje językowe,
- zdobyli wiedzę o kulturach 9 państw,
- rozwinęli tolerancję, empatię i cyfrową samodzielność,
- poczuli się częścią globalnej społeczności.
Dla nauczycieli była to też okazja do wymiany metod integracyjnych oraz nauki narzędzi (Padlet, Canva, StoryJumper), które mogą wykorzystać na co dzień – szczególnie pracując z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych.
Podsumowanie
Projekt „Friends Around the World” to przykład doskonałej, inkluzyjnej edukacji międzynarodowej – uczniowie nie tylko uczyli się, ale i przeżywali realną współpracę z rówieśnikami z całej Europy. Dzięki zaangażowaniu dzieci i nauczycieli stworzyli przestrzeń pełną równości, kreatywności i wzajemnego szacunku.
Sprawdź prezentację w Canva:
Friends Around the World – slajdy
Zobacz e-book uczniów:
Our International Windowsill Garden – StoryJumper
Międzynarodowa przyjaźń bez barier – projekt eTwinning „Friends Around the World” opracowała: Joanna Duda-Kazimierowicz, nauczycielka języka angielskiego – Czytelniczka Portalu
Post Międzynarodowa przyjaźń bez barier – projekt eTwinning „Friends Around the World” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.