Czy Polacy wiedzą jak utylizować przeterminowane leki?

mgr.farm 3 tygodni temu

Ponad 1500 aptek z całej Polski wzięło udział w kampanii „Leki do Apteki. Świat w Twoich rękach”. Dzięki wspólnej inicjatywie firm Neuca, Teva, Zentiva Polska, Polpharma i Adamed Pharma, apteki wyposażono w materiały edukacyjne. Były to plakaty, ulotki, osłonki na pojemniki do zbiórki leków i plansze informacyjne na ekranach LCD. Pacjenci otrzymywali też papierowe torby z instrukcjami dotyczącymi adekwatnej segregacji przeterminowanych farmaceutyków.

Działaniom w aptekach towarzyszyła wielokanałowa kampania, która uzyskała 8 mln wyświetleń w internecie i dziesiątki cytowań w mediach tradycyjnych. W ramach projektu zorganizowany został też webinar dotyczący ESG w aptekach, w którym wzięło udział ponad 200 farmaceutów.

  • Czytaj również: Utylizacja i segregacja przeterminowanych leków w aptece może być prostsza

Kampania „Leki do apteki – Świat w Twoich rękach” bardzo korzystnie wpłynęła na świadomość pacjentów – mówi mgr farm. Aleksandra Bojanek, kierownik apteki w Myszkowie, która jako jedna z 1500 wzięła udział w akcji. – Dla osób starszych akcja była motywacją do przejrzenia własnych apteczek i uporządkowania leków. W czasie zbiórki nasza apteka odnotowała około 3 razy większy odbiór leków przeterminowanych. W świadomości pacjentów budujemy renomę aptek dbających o środowisko naturalne.

Nauka prawidłowej utylizacji leków

Pierwszym skojarzeniem z apteką są oczywiście leki. To tutaj pacjent nie tylko zaopatruje się w farmaceutyki, ale również może uzyskać poradę dotyczącą ich stosowania. Dlatego Grupa Neuca, organizator kampanii, we współpracy z producentami leków oraz farmaceutami, wyszła naprzeciw wyzwaniu, jakim jest nieprawidłowa utylizacja przeterminowanych i niepotrzebnych lekarstw.

Przeprowadzone w ramach akcji badania nie pozostawiały złudzeń: 60% pacjentów wyrzucało leki do zwykłego kosza na odpady zmieszane, a 28% spłukiwało je w toalecie. W minimalizowaniu problemu mogła pomóc systematyczna edukacja i rozwiązania dostępne na wyciągnięcie ręki. W ten sposób powstała kampania: „Leki do Apteki – Świat w Twoich rękach”.

  • Czytaj również: Przyniósł do apteki leki do utylizacji. Było w nich ukryte złoto…

Kampania „Leki do Apteki. Świat w Twoich rękach” zakończyła się sukcesem, podnosząc świadomość ekologiczną pacjentów i angażując w proces apteki z całego kraju. Dzięki wsparciu Adamed Pharma i innych partnerów udało się dotrzeć do milionów osób, edukując je w zakresie odpowiedniej utylizacji leków. Wyniki akcji pokazują, iż przemyślane działania edukacyjne mogą realnie wpłynąć na zmianę nawyków społeczeństwa. To istotny krok w kierunku bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego podejścia do ochrony środowiska

Źródło: ŁW/Adamed

Idź do oryginalnego materiału