Ponad 500 pacjentów – dzieci, młodzieży i ich rodzin – skorzystało już z innowacyjnego programu terapeutycznego leczenia e-uzależnień w województwie łódzkim. Od lutego 2022 roku w łódzkim oddziale MONAR realizowany jest pilotaż finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia, który odpowiada na rosnący problem nadmiernego korzystania z internetu oraz urządzeń mobilnych przez najmłodszych. Program, który potrwa do 30 czerwca 2025 roku, może być wzorem dla całej Polski.
Codziennie w sieci – alarmujące statystyki
Jak wynika z najnowszego raportu „Internet Dzieci” (III 2025), dzieci w wieku 7–14 lat spędzają w internecie średnio 4 godziny i 29 minut dziennie, a aż 89,63% z nich korzysta z telefonu lub tabletu. W grupie wiekowej 15–18 lat, codzienny kontakt z siecią deklaruje ponad 90% nastolatków, którzy online przebywają średnio 4 godziny i 28 minut. Media społecznościowe, gry, filmy i aplikacje wciągają – często kosztem snu, nauki, aktywności fizycznej i kontaktów społecznych.
Długotrwałe użytkowanie urządzeń cyfrowych wiąże się nie tylko z pogorszeniem wzroku czy wadami postawy, ale również z zaburzeniami psychicznymi – koncentracji, snu, nastroju – a także z osamotnieniem, niskim poczuciem własnej wartości i skłonnością do agresji.
Skuteczny model pomocy
Program prowadzony przez MONAR w Łodzi pokazuje, iż skuteczna pomoc dzieciom z problemem e-uzależnienia jest możliwa – o ile obejmuje całe środowisko rodzinne, a nie tylko dziecko.
– E-uzależnienie to często objaw głębszych problemów emocjonalnych i rodzinnych. Nie jesteśmy od odcinania dzieci od internetu, ale od pomagania im zrozumieć, dlaczego się w nim chowają – mówi Tomasz Kołodziejczyk z łódzkiego MONAR-u. – Nasza kompleksowa formuła obejmuje terapię indywidualną, rodzinną i grupową, a także grupy wsparcia dla rodziców.
Zespół terapeutów MONAR wypracował elastyczny model terapeutyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb dzieci i ich rodzin. Szczególnym wsparciem objęto dzieci neuroróżnorodne (np. z ADHD czy ze spektrum autyzmu) oraz osoby po traumach, w tym związanych z rozwodami rodziców czy przemocą rówieśniczą.
3 000 wizyt, setki rodzin, długoterminowe wsparcie
Od początku pilotażu w województwie łódzkim zrealizowano blisko 3 000 wizyt terapeutycznych, w tym:
- sesje indywidualne dla dzieci i młodzieży,
- sesje rodzinne z udziałem rodziców,
- spotkania grup wsparcia,
- sesje psychoedukacyjne.
Większość pacjentów objęto długoterminową opieką, co znacząco zwiększa szanse na trwałe efekty terapeutyczne. Program pokazuje, iż nadużywanie internetu często nie jest przyczyną, ale objawem innych trudności – np. konfliktów rodzinnych, samotności, braku poczucia bezpieczeństwa, a choćby uzależnień lub niedojrzałości emocjonalnej samych rodziców.
Kiedy dziecko ucieka do sieci
Terapeuci z łódzkiego MONAR-u zwracają uwagę, iż do udziału w programie najczęściej zgłaszały się rodziny w kryzysie, z poważnym konfliktem między dzieckiem a rodzicami. Próby ograniczenia dostępu do mediów kończyły się agresją, wycofaniem, a choćby autoagresją ze strony dziecka. W wielu przypadkach dzieci wykazywały oznaki lęku społecznego, unikały szkoły i kontaktu z rówieśnikami.
Zaufanie do dorosłych – często mocno nadwyrężone – trzeba było odbudowywać przez wiele spotkań.
Jak skorzystać z programu?
Program e-uzależnień skierowany jest do:
- dzieci w wieku przedszkolnym,
- uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- oraz ich rodzin.
W ramach terapii oferowane są:
- konsultacje lekarskie i psychologiczne,
- sesje indywidualne,
- terapia rodzinna,
- spotkania grupowe i psychoedukacyjne.
Nie jest wymagane skierowanie. Wystarczy skontaktować się z MONAR-em w Łodzi: ul. Tuszyńska 123/125, Łódź. Tel. 884 882 558. Program trwa do 30 czerwca 2025 r. – jednak potrzeba takich działań będzie prawdopodobnie jeszcze większa w kolejnych latach.
Potrzebna kontynuacja – także w regionie wieluńskim
W świetle rosnących problemów z e-uzależnieniami, eksperci apelują o rozszerzenie programów terapeutycznych na kolejne powiaty, w tym również region wieluński. Potrzeby są ogromne, a obecność lokalnych punktów pomocy mogłaby znacząco zwiększyć dostępność terapii.
Jeśli zauważasz, iż Twoje dziecko coraz więcej czasu spędza w sieci, izoluje się od innych, zaniedbuje obowiązki lub reaguje agresją na próbę odłączenia od urządzenia – nie czekaj. Skontaktuj się ze specjalistami i daj dziecku szansę na powrót do równowagi.