Bezpłatna pomoc dla użytkowników mediów społecznościowych

poloniairlandia.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Bezpłatna pomoc dla użytkowników mediów społecznościowych


Nowy organ ochrony użytkowników popularnych portali internetowych działa w Irlandii.

Użytkownicy Facebooka, Instagrama, TikToka i YouTube mogą od dzisiaj skuteczniej walczyć o swoje prawa.

Media społecznościowe

Europejskie Centrum Odwołań (Appeals Centre Europe) rozpoczęło działalność w Dublinie w listopadzie 2024 roku, a jego zadaniem jest rozpatrywanie skarg użytkowników z całej Unii Europejskiej dotyczących moderacji treści oraz zawieszenia kont na platformach społecznościowych.

Instytucja ta powstała jako odpowiedź na nowe unijne przepisy zawarte w Digital Services Act (DSA), które obligują platformy do umożliwienia użytkownikom dostępu do pozasądowych mechanizmów odwoławczych.

Centrum działa jako niezależny organ, mimo iż jego początkowe finansowanie pochodziło z grantu przyznanego przez Meta Oversight Board Trust. w tej chwili jego działalność ma być finansowana z opłat pobieranych od platform społecznościowych za każdą sprawę.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami, użytkownicy na razie mogą składać skargi bezpłatnie. W przyszłości planowane jest wprowadzenie symbolicznej opłaty w wysokości 5 euro, która będzie zwracana w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy na korzyść użytkownika.

Ochrona użytkowników

Najczęściej zgłaszane problemy dotyczą:

  • zawieszenia kont na platformach społecznościowych
  • usuwania treści związanych z nagością dorosłych
  • przypadków nękania i zastraszania
  • promowania produktów objętych regulacjami, takich jak alkohol czy substancje psychoaktywne

W ciągu pierwszych miesięcy działalności Centrum wydało dziesiątki decyzji dotyczących treści opublikowanych głównie na platformach Facebook i TikTok.

Od czerwca 2025 roku zakres jego działalności został rozszerzony także o sprawy związane z zawieszonymi kontami na portalach Facebook, TikTok, Instagram i YouTube.

Jeszcze tego lata Europejskie Centrum Odwołań ma opublikować swój pierwszy raport przejrzystości, zawierający analizę dotychczasowych spraw i wydanych decyzji.

Instytucja planuje również dalsze rozszerzanie swojej działalności o kolejne platformy społecznościowe w drugiej połowie 2025 roku.

Więcej: appealscentre.eu

Idź do oryginalnego materiału