
Temat zajęć: Zabawy ruchowe w grach rekreacyjnych
Klasa: 5B
Nauczyciel: Sieliwonik Marta
Formy zajęć: gry zespołowe, zabawy sprawnościowe
Metody zajęć: naśladowcza, zabawowa, zadaniowa
Czas zajęć: 43 min
Data i godzina treningu: 28-05-2025, 10:35
Liczba zawodników: 17 osób
Cele gry: poprawa sprawności fizycznej, integracja i współpraca
Cel motoryczny: doskonalenie podstawowych umiejętności ruchowych – bieganie skakanie, rzucanie
Zasady gry: bezpieczeństwo, zaangażowanie, przestrzeganie zasad „fair play”
Przybory (liczba): piłki pianki (20), szarfy (20), stożki (20), woreczki (20)
Przebieg zajęć:
Część wstępna – 11 min
Zbiórka, przywitanie, sprawdzenie obecności, podanie tematu zajęć – 3 min

Berek i Ratownicy – 8 min
Zasady gry:
Berkowie (oznaczeni szarfami) mają za zadanie złapać jak najwięcej uczestników. Ratownicy (trzymają piłki w rękach) ratują złapanych uczniów na różne sposoby:
- podając i oddając piłkę złapanemu
- obiegając złapanego ucznia z piłką w rękach
- przetaczając piłkę pod nogami złapanego
Dodatkowe zasady:
Co 2 minuty następuje zmiana berków i ratowników, aby każdy miał okazję spróbować różnych ról.

Część główna I „Bitwa na piłki”- 10 minut
Organizacja:
Uczniowie podzieleni są na dwie grupy. Każda drużyna zajmuje swoją połowę sali. Na boisku rozrzucone są piłki.
Przebieg:
Na sygnał nauczyciela drużyny rozpoczynają przerzucanie piłek na stronę przeciwnika, używając określonych sposobów rzutu:
- rzut zza głowy
- rzut prawą ręką
- rzut lewą ręką
Po kolejnym sygnale uczniowie przestają rzucać a nauczyciel sprawdza, która drużyna ma mniej piłek na swojej stronie – ta drużyna wygrywa rundę. Co 2 minuty następuje zmiana sposobu rzucania piłek, zgodnie z instrukcją nauczyciela. Gra kończy się po określonej liczbie rund, a drużyna z większą liczbą wygranych pojedynków zostaje zwycięzcą.
Wskazówki i korekta:
Zwracamy uwagę na poprawność wykonywanych rzutów. Po kolejnym sygnale uczniowie przestają rzucać – po gwizdku nie wolno już przerzucać piłek.

Część główna II „Mini rugby” – 12 minut
Przebieg, ograniczenia:
- Zawodnicy podzieleni są na dwie drużyny.
- Celem gry jest szybkie podawanie piłki w zespole, unikając
przechwycenia przez drużynę przeciwną. - Zawodnicy nie mogą biec z piłką – mogą ją tylko podawać.
- Każde podanie powinno być podane w ciągu 3 sekund.
- Drużyna zdobywa punkt, gry piłka trafi do wyznaczonej strefy punktowej.
- Po zdobyciu punktu drużyna przeciwna zaczyna grę od środka pola.
Warianty:
Wprowadzenie ograniczeń dotyczących kierunku podań (np. tylko do przodu, tylko do tyłu).
Drużyna zdobywa punkt, gdy piłka trafi do wyznaczonej strefy punktowej po co najmniej trzech podaniach.

Część końcowa „Kolorowa linia” – 8 minut
Przebieg, ograniczenia:
Zawodnicy rywalizują ze sobą, starając się jak najszybciej ułożyć linię składającą się z jednego koloru oznaczników. Ustawiamy stożki w układzie 3×3, tworząc planszę. Uczestnicy zostają podzieleni na dwa zespoły po 4 osoby – każda drużyna otrzymuje oznaczniki w jednym kolorze. Ustawiają się w swoich drużynach, w rzędach, kilka metrów od pola gry. Na sygnał pierwsza osoba z każdej drużyny biegnie do planszy i kładzie swój oznacznik na wybranym stożku, po czym wraca na koniec kolejki. Kolejni zawodnicy robią to samo, starając się ułożyć linię składającą się z ich koloru (poziomo, pionowo lub ukośnie). jeżeli wszystkie oznaczniki zostały położone, ale nie ma zwycięzcy, zawodnicy mogą przesuwać swoje wcześniej położone oznaczniki na inne stożki. Gra kończy się, gdy jedna z drużyn stworzy linię z oznaczników swojego koloru.

Podsumowanie zajęć – 2 min
Przebieg, ograniczenia:
Zbiórka. Podsumowanie zajęć.

Konspekt Zabawy ruchowe w grach rekreacyjnych opracowała: Marta Sieliwonik – Czytelniczka Portalu
Post Zabawy ruchowe w grach rekreacyjnych – konspekt zajęć pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.