Uwaga rak

termedia.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: 123RF


Eksperci zalecają wprowadzenie obowiązkowych etykiet ostrzegawczych na opakowaniach napojów alkoholowych – chodzi o ryzyko nowotworowe. Miałoby to podnieść świadomość o rakotwórczym działaniu etanolu i umożliwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów.



Średnie spożycie alkoholu w Unii Europejskiej w 2019 r. było dwukrotnie wyższe niż średnia światowa – w 2020 r. było to przyczyną niemal 112 tys. zachorowań na nowotwory i ponad 50 tys. zgonów z tego powodu. Pomimo udowodnionego związku pomiędzy alkoholem a nowotworami wciąż wiele osób nie łączy picia z zachorowaniem na raka.

– Działania upowszechniające wiedzę o potwierdzonych konsekwencjach używania substancji, w tym przypadku alkoholu, idealnie wpisują się w cele profilaktyki pierwotnej, to jest zapobiegania chorobom, a tym samym są nie tylko w interesie zdrowia publicznego, ale każdej osoby, która staje przed świadomą decyzją użycia środka, który być może w najbliższych latach nie wywoła choroby nowotworowej, ale zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia w przyszłości może ją spowodować – podkreśla psychiatra dr hab. Andrzej Silczuk, omawiając dane z WHO.

Badanie ankietowe przeprowadzone w czternastu europejskich krajach ujawnia nieświadomość Europejczyków – tylko 15 proc. respondentów wiedziało, iż alkohol powoduje raka piersi, a tylko 39 proc. było świadomych jego związku z rakiem jelita grubego. Nowotwory te stanowią najwyższy odsetek nowotworów związanych z alkoholem w UE wśród kobiet (rak piersi) i mężczyzn (rak jelita grubego). Dlatego eksperci z WHO zalecają, aby w całej Europie zostały wprowadzone wyraźne, obowiązkowe ostrzegawcze etykiety na produktach alkoholowych.

Zdaniem specjalistów ten prosty i niedrogi środek może umożliwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów, które mogą pomóc w ograniczeniu szkód związanych z konsumpcją etanolu.

Alkohol ma działanie rakotwórcze. choćby jedno piwo wypijane codziennie może zrujnować przewód pokarmowy. Im więcej drinków wyskokowych dziennie, tym wyższe ryzyko. Tymczasem Europejczycy piją najwięcej alkoholu na świecie.

– Jasne i wyraźne ostrzeżenia zdrowotne na etykietach alkoholu, które zawierają konkretne ostrzeżenia dotyczące raka, są kamieniem węgielnym prawa do zdrowia, ponieważ umożliwiają osobom fizycznym dokonywanie świadomych wyborów dotyczących szkód, jakie mogą powodować produkty alkoholowe. Dostarczanie tych informacji nie odbiera niczego konsumentom, wręcz przeciwnie, wyposaża ich w wiedzę, a wiedza to potęga – twierdzi dr Hans Henri P. Kluge, dyrektor regionalny WHO na Europę.

Jego zdaniem kraje powinny wprowadzić obowiązek umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych na produktach alkoholowych, zamiast polegać na samoregulacji producentów alkoholu, którzy mogą zdecydować się na niepozorne umiejscowienie i niejednoznaczne komunikaty.

Produkty alkoholowe powinny zawierać jasne i wyraźne ostrzeżenia zdrowotne. Mogą one być prezentowane w formacie tekstowym lub w połączeniu z piktogramami, aby zmaksymalizować zasięg i zapewnić konsumentom jasne, dokładne informacje umożliwiające dokonywanie świadomych wyborów dotyczących ich zdrowia.

Piwo jest alkoholem – koniec, kropka– Pozwalanie na promocję rodzajów alkoholu jedynie wyzwala kreatywność marketingowców. Piwo jest napojem alkoholowym, koniec, kropka – mówi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
Idź do oryginalnego materiału