W Wielkiej Brytanii rozgłos zyskuje kampania, której celem jest zniesienie podatków, jakimi obłożone są produkty do higieny jamy ustnej dla najmłodszych. Zdaniem zwolenników inicjatywy, ułatwiłoby to dostęp do tych artykułów setkom tysięcy Brytyjczyków – zwłaszcza rodzinom o najniższych dochodach.
Jak wskazuje przeprowadzone badanie, 4 na 5 brytyjskich rodziców uważa, iż produkty do higieny jamy ustnej powinny być wolne od podatku VAT. Jednocześnie połowa rodziców (50%) stwierdziła, iż szczoteczki do zębów i pasty dla dzieci, stają się coraz mniej dostępne cenowo. Niemal połowa (49%) zadeklarowała, iż w ciągu ostatniego roku ich dzieci wymagały opieki medycznej z powodu problemu stomatologicznego.
Nowa kampania – prowadzona przez ORDO, Dental Wellness Trust oraz Oral Health Foundation – wzywa rząd do zniesienia podatku na podstawowe produkty do higieny jamy ustnej (ang. Abolish the 'tooth tax’). Organizacje te argumentują, iż odciążenie rodzin finansowo pomogłoby jednocześnie ograniczyć nierówności w zdrowiu jamy ustnej wśród brytyjskich dzieci. Ponadto zdecydowana większość (82%) rodziców biorących udział w badaniu zgodziła się, iż zwolnienie tych produktów z VAT mogłoby skutecznie zapobiegać problemom stomatologicznym najmłodszych.
Zniesienie podatku byłoby krokiem o ogromnym znaczeniu
Linda Greenwall, założycielka Dental Wellness Trust, przypomniała, iż próchnica zębów pozostaje głównym powodem hospitalizacji dzieci w Wielkiej Brytanii. – To poważne wyzwanie zdrowia publicznego, które w sposób nieproporcjonalny dotyka naszych rodzin w najtrudniejszej sytuacji, pogłębiając nierówności zdrowotne. Zły stan zdrowia jamy ustnej często prowadzi do silnego bólu i dyskomfortu u dzieci, wpływa na ich zdolność do jedzenia, snu i koncentracji w szkole, a u wielu powoduje utratę pewności siebie, co może oddziaływać na ich rozwój społeczny i dobrostan. Usunięcie VAT z podstawowych produktów higienicznych byłoby ważnym krokiem, który – jak pokazują badania – cieszy się szerokim poparciem społecznym.
Z kolei Ben Atkins, ambasador Oral Health Foundation powiedział: – Zbyt wiele dzieci nie dba o podstawową higienę jamy ustnej, ponieważ nie mogą sobie pozwolić na zakup niezbędnych produktów. Zniesienie VAT-u z dziecięcych past i szczoteczek do zębów to prosty krok, który spowodowałby natychmiastową różnicę. Każde dziecko zasługuje na możliwość dbania o swoje zęby, niezależnie od dochodu rodziny.
Dostępna jest już petycja online, która wzywa do zniesienia 20-procentowego podatku VAT na dziecięce produkty do higieny jamy ustnej – i wprowadzenia dla nich stawki zerowej (podobnie jak w przypadku odzieży dziecięcej). Przy szacowanej liczbie 4,3 miliona dzieci żyjących w ubóstwie taki krok mógłby zmniejszyć presję finansową na rodziny, a jednocześnie obniżyć koszty związane z zapobieganiem i leczeniem próchnicy u najmłodszych.
Źródło: https://dentistry.co.uk/









