Nowelizacja ustawy Prawo farmaceutyczne, która weszła w życie w 2012 r., zakazuje pod groźbą kary pieniężnej reklamy aptek, punktów aptecznych oraz ich działalności. Zgodnie z tą ustawą apteki mogą udostępniać publicznie jedynie ograniczone informacje o ich lokalizacji i godzinach otwarcia. Skargę na Polskę za wprowadzenie takich przepisów do Trybunału Sprawiedliwości wniosła Komisja Europejska. TSUE uwzględnił tę skargę uznając zakaz reklamy aptek za sprzeczny z prawem unijnym.
– Trybunał uwzględnił tę skargę w całości i stwierdził, iż Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy prawa Unii – czytamy w informacji prasowej TSUE.
- Czytaj również: Co dalej z zakazem reklamy aptek w Polsce? Wyjścia są dwa…
Jednym z aktów prawnych, które narusza zakaz reklamy aptek jest dyrektywa o handlu elektronicznym. Umożliwia ona przedstawicielom zawodu regulowanego, takim jak farmaceuci w Polsce, korzystanie z informacji handlowych on-line w celu promowania swojej działalności. Chociaż treść i forma tego rodzaju informacji muszą być zgodne z określonymi zasadami dotyczącymi wykonywania zawodu, zasady te nie mogą prowadzić do ogólnego i całkowitego zakazu wszelkiej reklamy, jak ma to miejsce w Polsce.
– Fakt, iż zakaz ten dotyczy wyłącznie farmaceutów pracujących w aptece (czyli ponad dwóch trzecich farmaceutów w Polsce), niczego w tym względzie nie zmienia. Dyrektywa zezwala wszystkim farmaceutom na samodzielne reklamowanie się. W związku z tym nie można jej obejść przez zakazy dotyczące tylko niektórych farmaceutów lub niektórych rodzajów prowadzonej przez nich działalności – uznał TSUE.
Polska nie obroniła zakazu reklamy aptek
W ocenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zakaz reklamy aptek narusza również swobodę świadczenia usług oraz swobodę przedsiębiorczości w odniesieniu do form reklamy nieobjętych dyrektywą o handlu elektronicznym.
– Zakaz ten ogranicza bowiem farmaceutom, w szczególności mającym siedzibę w innych państwach członkowskich, możliwość zaprezentowania się potencjalnym klientom i promowania usług, które zamierzają im oferować. Podobnie utrudnia on dostęp do rynku osobom pragnącym otworzyć aptekę w Polsce, w szczególności w przypadku, gdy prowadzą one działalność w innych państwach członkowskich – czytamy w informacji prasowej.
- Czytaj również: Czy Komisja Europejska zmusi Polskę do uchylenia zakazu reklamy aptek?
W ocenie TSUE Polska nie wykazała, iż ograniczenie tych dwóch podstawowych swobód może być uzasadnione ochroną zdrowia publicznego, a w szczególności zwalczaniem nadmiernego spożycia produktów leczniczych i zachowaniem niezależności zawodowej farmaceutów.
Źródło: ŁW/TSUE