Trzecia edycja kampanii „MAMY czas na zdrowie”

teamrodzina.pl 9 godzin temu

Trzecia edycja kampanii „MAMY czas na zdrowie” z programem grantowym wspierającym pracujące mamy w lokalnych społecznościach.

Prawie 50% pracujących matek kontynuuje pracę mimo przeziębienia – wynika z badań[1] przeprowadzonych w ramach kampanii społecznej „MAMY czas na zdrowie”. Ten alarmujący wynik pokazuje, iż kobiety często czują, iż nie mogą sobie pozwolić na odpoczynek – ani w pracy, ani w domu. Towarzyszy im poczucie winy i przekonanie, iż jeżeli nie wykonają wszystkich obowiązków, coś ważnego zostanie zaniedbane. Zamiast regenerować się w czasie choroby, próbują sprostać wszystkim oczekiwaniom, zawodowym i rodzinnym, kosztem własnego samopoczucia.

Dlatego w trzeciej edycji kampanii organizatorzy – firma Haleon, producent leku Theraflu oraz Fundacja Share the Care – idą o krok dalej: uruchamiają program grantowy, który wesprze oddolne inicjatywy pomagające pracującym mamom zatrzymać się, złapać oddech i zadbać o siebie w czasie przeziębienia czy grypy – bez wyrzutów sumienia i presji, iż muszą być zawsze „na posterunku”.

Według danych ZUS[2] kobiety odpowiadają za niemal 80% dni absencji chorobowej z tytułu opieki nad dzieckiem, a samotne matki stanowią ponad 20% rodzin w Polsce[3]. Kiedy jednak przeziębienie lub grypa dotykają je same, często nie mają wsparcia, by zostać w domu.

Presja finansowa sprawia, iż mamy często nie dają sobie prawa do choroby i odpoczynku. Zamiast regenerować się w domu, pracują dalej, ryzykując pogorszenie zdrowia. Tymczasem zdrowi, zaopiekowani pracownicy są najcenniejszym zasobem każdej organizacji – przypomina Karolina Andrian, prezeska i współzałożycielka Fundacji Share the Care.

Poprzednie edycje kampanii koncentrowały się na budowaniu wsparcia w najbliższym otoczeniu mam oraz na dialogu z pracodawcami w sprawie elastycznych rozwiązań i benefitów zdrowotnych. Teraz organizatorzy chcą oddać głos samym pracującym matkom i społecznościom lokalnym, w których na co dzień żyją i pracują.

Program grantowy – serce 3. edycji kampanii

Nowością trzeciej odsłony kampanii jest program grantowy „MAMY czas na zdrowie”, w ramach którego lokalne organizacje, grupy nieformalne i inicjatywy społeczne mogą ubiegać się o granty w wysokości 10 000 zł. Nabór projektów trwa od 1 października do 12 grudnia 2025 r., a Jury wybierze 3 najlepsze inicjatywy, które zostaną ogłoszone w połowie stycznia 2026 r.

Zgłoszenia można przesyłać poprzez formularz dostępny na stronie www.mamyczasnazdrowie.pl, gdzie znajdują się także szczegółowe informacje i regulamin programu.

Chcemy, by w każdej społeczności powstały miejsca i sieci wsparcia, w których pracujące matki będą mogły poczuć, iż nie są same, kiedy dopada je choroba. Odpoczynek nie jest oznaką słabości – jest niezbędny, aby wyzdrowieć – podkreśla Anna Bachulska-Kossek, Marketing Manager, Haleon.

Celem programu jest wsparcie projektów, które:

  • wzmacniają poczucie wspólnoty i siostrzeństwa – tworzą przestrzeń, w której pracujące matki wspierają się nawzajem i budują lokalne sieci pomocy,
  • prowadzą działania edukacyjne – pokazują, iż odpoczynek w chorobie jest konieczny i zgodny z zaleceniami WHO,
  • uczą komunikacji własnych potrzeb – jak rozmawiać z partnerem, rodziną czy pracodawcą o potrzebie regeneracji i wsparcia,
  • aktywizują i integrują społeczność lokalną – np. poprzez warsztaty, grupy wsparcia czy działania sąsiedzkie integrujące kobiety z lokalnych społeczności.
  • budują partnerstwo w związku – poprzez równomierne rozłożenie obowiązków opiekuńczych i domowych, tak aby w czasie choroby czy przeziębienia kobiety mężczyzna był w stanie przejąć jej obowiązki.

Każde zgłoszenie musi zawierać plan działań, harmonogram krok po kroku, budżet (do 10 000 zł), opis grupy docelowej i sposobu promocji, a także wskazać trwałe efekty projektu – np. powstanie sieci kontaktów, materiałów edukacyjnych czy cyklicznych spotkań.

Kontynuacja ważnej społecznej dyskusji

Trzecia edycja kampanii „MAMY czas na zdrowie” to nie tylko sam program grantowy, ale też kontynuacja ogólnopolskiej dyskusji o zdrowiu i dobrostanie pracujących mam.

– Zależy nam, by przesłanie kampanii dotarło jak najszerzej. W końcu prawo do odpoczynku w czasie choroby nie jest luksusem, tylko podstawowym elementem troski o siebie. Im więcej osób to zrozumie, tym łatwiej będzie zmienić nawyki w całym społeczeństwie – dodaje Karolina Andrian, Fundacja Share the Care.

Na stronie kampanii www.mamyczasnazdrowie.pl dostępne są teksty i filmy edukacyjne, a także krótki test, w którym anonimowo można podzielić się swoimi doświadczeniami i zabrać głos w tej ważnej, społecznej dyskusji.

www.mamyczasnazdrowie.pl #mamyczasnazdrowie

* * *

O kampanii „MAMY czas na zdrowie”

Kampania społeczna „MAMY czas na zdrowie” to inicjatywa firmy Haleon, producenta m.in. leku Theraflu oraz Fundacji Share the Care. Pierwsza edycja zwróciła uwagę na potrzebę wsparcia matek ze strony najbliższych i otoczenia w czasie choroby, m.in. poprzez Ogólnopolski Program Siostrzanego Wsparcia. Druga edycja skoncentrowała się na dialogu z pracodawcami w sprawie presji finansowej i jej wpływu na zdrowie pracujących mam. Z kolei trzecia odsłona przenosi działania na poziom lokalny, oddając głos samym kobietom i ich społecznościom.

* * *

O HALEON

Haleon globalnie

Haleon (LSE / NYSE: HLN) to światowy lider w dziedzinie ogólnodostępnych produktów leczniczych skoncentrowany na codziennej trosce o zdrowie. Portfolio produktów firmy Haleon obejmuje pięć głównych kategorii: zdrowie jamy ustnej, uśmierzanie bólu, leki na przeziębienie i grypę, zdrowie układu pokarmowego, a także witaminy, minerały i suplementy. Znane od lat marki, takie jak Theraflu, Sensodyne, Panadol, Voltaren, Otrivin, Corega, Parodontax i Centrum, powstały w oparciu o sprawdzone dane naukowe, innowacyjność i głębokie zrozumienie natury człowieka.

Haleon w regionie Europy Środkowo-Wschodniej

W Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) Haleon jest wiodącą firmą specjalizującą się w lekach OTC i jedną z najszybciej rosnących spółek Haleon w regionie EMEA/LatAm. Największym rynkiem Haleon w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest Polska – tu znajdują się główna siedziba CEE oraz Haleon Hub. W portfolio Haleon w CEE znajduje się 9 międzynarodowych, strategicznych marek, w tym kategoria produktów na przeziębienie i grypę, takich jak Theraflu czy Otrivin oraz marki lokalne np. Rutinoscorbin w Polsce.

[1] SW Research, badanie „Wyzwania osób aktywnych zawodowo w trakcie choroby”; sierpień 2023, N-1003; pytanie: Jak często podczas grypy lub przeziębienia rezygnujesz ze zwolnienia lekarskiego, aby nie stracić innych korzyści finansowych (premii); Odpowiedź: 86% – raz lub częściej

[2] https://www.zus.pl/documents/10182/39590/Absencja+chorobowa+w+2023+roku.pdf/57361117-44fc-4c48-ecad-82685bebdb32?t=1716895964320 tabela 44, strona 107,obliczenia własne

[3] Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021, Rodziny w Polsce w świetle wyników NSP 2021

Idź do oryginalnego materiału