Do Elbląga trafi olbrzymi zastrzyk unijnych środków – Komisja Europejska dała zielone światło dla inwestycji portowych i okołoportowych. Łącznie na rozwój portu i infrastruktury drogowej popłynie ponad 200 mln zł, co – jak podkreślają samorządowcy – może być przełomem dla miasta i całego regionu.
Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Marcin Kuchciński poinformował, iż projekt otrzymał ponad 39 mln euro dofinansowania – w tym ok. 20 mln zł na infrastrukturę drogową i ponad 20 mln euro na komponent portowy. Podkreślił, iż sukces to efekt wielomiesięcznych, trudnych negocjacji oraz współpracy wielu instytucji: – To była gra zespołowa. Dziękuję europosłowi Jackowi Protasowi za wsparcie w Brukseli i prezydentowi Elbląga za nieustanną współpracę. Teraz przed nami etap realizacji – rozpisywanie przetargów i prowadzenie inwestycji.
„Trzeba było odbudować atmosferę wokół portu”
Europoseł Jacek Protas przypomniał, iż w Brukseli konieczne było najpierw odbudowanie zaufania do elbląskiego projektu. – Atmosfera wokół portu po poprzednich działaniach rządu była nienajlepsza. Musieliśmy przekonać decydentów, iż port ma sens ekonomiczny, wpisuje się w sieć polskich i europejskich portów oraz nie będzie niezdrową konkurencją dla Gdańska.
Wskazał też, iż regiony przygraniczne – w związku z sytuacją geopolityczną – otrzymują w tej chwili dodatkowe preferencje w ramach unijnych środków. – Dzisiejsza decyzja KE otwiera nam drzwi także na przyszłe lata. Udowodniliśmy, iż Elbląg jest warty inwestowania.
„Największy impuls rozwojowy od pół wieku”
Prezydent Elbląga Michał Missan nazwał przyznane środki „największym bodźcem rozwojowym od 50 lat”. Połowa funduszy zostanie przeznaczona na rozbudowę infrastruktury portowej – m.in. powiększenie istniejącego terminala oraz budowę nowego terminala T2 na 25-hektarowej działce. Druga część trafi na inwestycje drogowe: modernizację ul. Mazurskiej oraz budowę nowych łącznic przy ul. Radomskiej. – Elbląg ma swoje pięć minut historii i zamierzamy je wykorzystać. To gwarancja rozwoju na dekady – podkreślał Missan.
Jak przekazali obecni na konferencji politycy, dokumentacja dotycząca inwestycji drogowych ma być gotowa w 2026 roku i wtedy miasto złoży wniosek o finansowanie. Pierwsze koparki pojawią się właśnie na tych odcinkach drogowych – zaraz po ukończeniu dokumentacji i przejściu niezbędnych procedur. jeżeli chodzi o część portową, w tej chwili trwa konkurs na koncepcję rozbudowy, którego rozstrzygnięcie zaplanowano na 12 stycznia. Po wyborze firmy rozpocznie się projektowanie, a wniosek o środki na realizację zostanie złożony w 2027 roku.
Pierwsze statki będą mogły zacumować przy nabrzeżu już w przyszłym roku, po zakończeniu prac rządowych nad pierwszym etapem pogłębienia toru wodnego, który ma mieć 20 metrów szerokości w dnie. Docelowy tor wodny o głębokości 5 metrów i szerokości 36 metrów ma powstać do 2027 roku, co umożliwi wpływanie jednostek o parametrach przewidzianych dla przekopu Mierzei Wiślanej – statków o długości 100 metrów, szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra. Rząd zrealizuje również 160-metrową obrotnicę na rzece Elbląg, która pozwoli na bezpieczne manewrowanie statków.









