Na koncie pacjenta przypisali jej obce dziecko. "Pełen dostęp do historii leczenia"

gazeta.pl 8 godzin temu
Sytuacja, która spotkała tę matkę, jest dość nietypowa. Okazuje się, iż na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) wkradł się błąd. Kobiecie przypisano obce dziecko i, jak twierdzi jej mąż, "ma pełen dostęp do jego danych: widzi recepty, historię leczenia, skierowania". Co więcej, "może nimi zarządzać, jakby to było jej własne dziecko".
Dokumentacja medyczna to bardzo wrażliwe dane. Zawiera ona nie tylko historię recept, zwolnień lekarskich, ale również historię chorób, wyniki badań, opis stanu zdrowia. Placówki medyczne mają obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa danych zawartych w dokumentacji medycznej zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. A co jeżeli dojdzie do wycieku danych z ogólnopolskiego systemu? Okazuje się, iż takie sytuacje, chociaż sporadycznie, czasem się zdarzają. Taką sytuację opisał w serwisie wykop.pl jeden z internautów.


REKLAMA


Zobacz wideo Sarsa traciła słuch. "U lekarza śmiałam się i płakałam jak wariatka"


Matka widzi w systemie historię leczenia obcego dziecka. "Zgłosiliśmy sprawę pomocy technicznej"
"Na portalu pacjent.gov.pl, czyli oficjalnym Internetowym Koncie Pacjenta, mojej żonie wyświetla się obce dziecko, którego nie jest opiekunem prawnym. Ma pełen dostęp do jego danych: widzi recepty, historię leczenia, skierowania, może nimi zarządzać, jakby to było jej własne dziecko" - twierdzi mąż kobiety, który wraz z nią próbował rozwikłać ten dość niepokojący incydent.


Matce przypisali obce dzieckoFot. screen wykop.pl / randol


Sprawa została zgłoszona pomocy technicznej, jednak bez większego rezultatu. "Zgłosiliśmy sprawę pomocy technicznej. Przez kontakt z chatem kazali zadzwonić, aby nie udostępniać danych osobowych na chacie". Żona mężczyzny postanowiła więc zadzwonić na infolinię, ale bezskutecznie.
"System wygląda na źle zaprojektowany i poważnie zagrażający bezpieczeństwu danych osobowych. Dostęp do cudzych dzieci w rządowym systemie zdrowia i ignorowanie zgłoszenia pokazuje, jak bardzo kartonowym krajem jesteśmy" - dodaje mężczyzna. Zaznacza także, iż ich dziecko nie jest widoczne w systemie na koncie jego żony, a on sam musiał "dodać ją jako opiekuna ze swojego konta".


Pacjenci korzystają z IKP. Co zrobić, jeżeli zauważymy błąd?
Pacjenci (lub ich opiekunowie prawni - jak w przypadku dzieci) mają dostęp do swoich danych m.in. za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Dostęp do aplikacji Ministerstwa Zdrowia pozwala załatwić wiele spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni. Oznacza na przykład możliwość zmiany lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej, zamówienie e-recepty na stałe leki czy możliwość złożenia wniosku o wydanie EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego).
W przypadku dziecka do jego IKP ma dostęp ten z rodziców, który sam lub za pośrednictwem pracodawcy zgłosił je do ubezpieczenia w ZUS. Do wglądu w informacje może upoważnić drugiego rodzica. Warunkiem nadania upoważnienia jest posiadanie osobistego IKP.
A co z błędnym działaniem aplikacji lub niepoprawnymi danymi? Jak podaje rządowa strona gov.pl, jeżeli na Internetowym Koncie Pacjenta doszło do przypisania nieprawidłowego dziecka, należy zgłosić błąd na infolinię techniczną IKP pod numerem 19 457 lub mailowo na adres [email protected]. Należy podać swoje dane oraz dane dziecka, które błędnie zostało przypisane do konta, a także wyjaśnić sytuację.
Skontaktowaliśmy się z Ministerstwem Zdrowia, aby zapytać o ich stanowisko w tej kwestii. Gdy ją otrzymamy, zaktualizujemy tekst.
Idź do oryginalnego materiału