61 proc. młodych osób korzystających z mediów społecznościowych nie dłużej niż dwie godziny dziennie dobrze ocenia swoje zdrowie psychiczne – wynika z sondażu CBOS. 27 proc. osób oceniających negatywnie swój dobrostan psychiczny korzysta z nich co najmniej trzy godziny dziennie.
Internet podstawowym źródłem informacji
Pod koniec 2024 r. CBOS zrealizował badanie sondażowe poświęcone dwóm pokoleniom młodych: generacji milenialsów, zwanej też igrekami, i generacji Z. Milenialsami nazywa się osoby urodzone między 1980 a 1995 r. Zetki to z kolei urodzeni w 1995 r. i później. W badaniu objęto osoby dorosłe, więc najmłodszym ujętym rocznikiem były osoby urodzone w 2006 r.
Z badania wynika, iż ludzie w wieku 18–44 lata najczęściej czerpią wiedzę o wydarzeniach w kraju i na świecie z portali internetowych (39 proc.). 27 proc. jako drugie źródło pozyskiwania informacji wskazało telewizję, również oglądaną w internecie. Trzecie miejsce zdobyły media społecznościowe – stamtąd blisko co piąty (18 proc.) czerpie swoją wiedzę na temat bieżących wydarzeń. Znikomy odsetek respondentów podaje jako główne źródło informacji radio (5 proc.), prasę (2 proc.) lub podcasty (3 proc.). 4 proc. badanych stwierdziło, iż nie czerpie wiadomości o kraju i świecie z żadnego z tych źródeł, a 2 proc. wybrało odpowiedź „trudno powiedzieć”.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że wybór źródła, z którego badani czerpią informacje o wydarzeniach, jest zróżnicowany względem wieku. Najpopularniejszym miejscem do czerpania informacji przez najmłodszych (18-24 lata) są media społecznościowe – wskazuje je 39 proc., kilka mniej (34 proc.) korzysta z portali internetowych. W tej grupie wiekowej telewizję ogląda zaledwie 12 proc. respondentów. Udział zainteresowania informacjami przekazywanymi w telewizji wzrasta wraz z wiekiem badanych – wśród osób w wieku 30-39 lat z telewizji informacje czerpie prawie co trzecia osoba (29 proc.), a w gronie czterdziestolatków robi tak 39 pro
Z kolei pozycja portali informacyjnych jest w różnych grupach wiekowych podobna – tylko wśród najmłodszych ustępują one miejsca mediom społecznościowym, podczas gdy w pozostałych grupach ok. 40 proc. deklaruje, iż portale informacyjne są ich głównym źródłem wiedzy o wydarzeniach w kraju i na świecie.