Koalicja na Rzecz Zdrowia Jamy Ustnej – wspólna odpowiedź na problemy zdrowotne Polaków

lewiatan.org 7 godzin temu

80% Polaków walczy z chorobami jamy ustnej, a same koszty związane z próchnicą zębów, to obciążenie dla systemu opieki zdrowotnej rzędu kilku miliardów złotych rocznie[1]. W 2026 roku wystartuje pilotażowy program edukacyjny na Śląsku dla klas 1-3, prowadzony we współpracy ze studentami stomatologii.

Alarmujący stan zdrowia jamy ustnej Polaków oraz niska świadomość w obszarze profilaktyki skłoniły do powołania pierwszej w kraju szerokiej inicjatywy łączącej ekspertów, organizacje społeczne, decydentów i biznes.

W Polsce z chorobami jamy ustnej walczy około 80% społeczeństwa, a wiele osób trafia do dentysty dopiero wtedy, gdy pojawia się ból. Brakuje spójnej, systemowej edukacji, a profilaktyka jest rozproszona. Według danych z raportu Health Inclusivity Index[2], osoby o niskiej wiedzy o zdrowiu generują trzykrotnie wyższe wydatki medyczne, a podniesienie świadomości mogłoby przynieść choćby 16 mld zł oszczędności rocznie. Sama próchnica generuje dla systemu opieki zdrowotnej wydatki sięgające blisko 4 mld zł rocznie, co stanowi realne obciążenie zarówno dla budżetu państwa, jak i dla pacjentów.

– Kończąc Rok Profilaktyki Zdrowotnej i Edukacji w Senacie, nie kończymy naszej pracy. Tym bardziej cieszy mnie decyzja Sejmu, by rok 2026 ogłosić Rokiem Profilaktyki Zdrowotnej. Wydatki publiczne muszą w większym stopniu koncentrować się na prewencji, bo to ona jest najskuteczniejszą inwestycją w zdrowie Polek i Polaków – mówi dr n. med. Agnieszka Gorgoń-Komor, senator RP, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Badań Naukowych i Innowacji w Ochronie Zdrowia.

– Zdrowie jamy ustnej to nie kwestia estetyki, ale fundament zdrowia całego organizmu. Choroby zębów i przyzębia zwiększają ryzyko wielochorobowości m.in. chorób serca, stawów czy powikłań ciążowych. Dlatego potrzebujemy spójnych, długofalowych działań, a Koalicja daje szansę na realne połączenie sił. Kluczowa jest także edukacja najmłodszych a kształtowanie dobrych nawyków od pierwszych lat życia to inwestycja w zdrowie na przyszłość – dodała Senator Gorgoń-Komor.

– Aby zrealizować założone cele, potrzebne są skoordynowane działania międzyresortowe. W proces należy włączyć ekspertów zarówno z obszaru edukacji, jak i ochrony zdrowia. Chcemy też wykorzystać potencjał pracodawców i podczas szkoleń organizowanych przez Konfederację Lewiatan – poświęconych temu, jak firmy mogą wspierać zdrowie pracowników – dotrzeć do jak najszerszej grupy zatrudnionych. Dzięki temu wiedza będzie mogła być przekazywana dalej, także w rodzinach – podkreśla Kacper Olejniczak, dyrektor departamentu ochrony zdrowia Konfederacji Lewiatan.

– Profilaktyka stomatologiczna to najbardziej opłacalna inwestycja w zdrowie publiczne. Każdy złoty wydany na edukację i wczesne działania zapobiegawcze oszczędza systemowi wielokrotność tej kwoty w przyszłości, ale przede wszystkim chroni pacjentów przed bólem i chorobami, których można uniknąć. Koalicja pokazuje, iż kiedy łączymy siły, profilaktyka wreszcie może stać się realnym standardem, a nie tylko hasłem – zaznacza Paweł Barucha, wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej ds. stomatologii.

Jednym z pierwszych zapowiedzianych działań jest pilotażowy program edukacyjny, który rozpocznie się w marcu 2026 roku na Śląsku. Obejmie on uczniów klas 1–3 szkół podstawowych. Dzieci wezmą udział w lekcjach higieny jamy ustnej przygotowanych przez ekspertów, a zajęcia poprowadzą wolontariusze – studenci kierunków stomatologicznych. Wyniki pilotażu pozwolą na przygotowanie rekomendacji dotyczących wdrożenia działań na szerszą skalę.

Jak podkreśla Agnieszka Kępińska-Sadowska, dyrektorka komunikacji korporacyjnej na Europę Środkowo-Wschodnią w Haleon, firma jest zaangażowana w inicjatywy poprawiające poziom edukacji zdrowotnej. – Wiemy, iż wiedza zdrowotna w Polsce jest jednym z najsłabszych ogniw profilaktyki. Dlatego Koalicja na Rzecz Zdrowia Jamy Ustnej to krok w kierunku bardziej świadomego społeczeństwa, w którym higiena jamy ustnej staje się naturalnym nawykiem, a nie reakcją na ból.

– Widzimy na co dzień, jak próchnica, dziś już choroba cywilizacyjna, wpływa na zdrowie i codzienne funkcjonowanie dzieci i dorosłych. Dlatego tak ważne jest, aby działać razem. Koalicja pokazuje, iż łączenie sił i praktycznej edukacji naprawdę ma sens i może przynieść trwałą zmianę – dodaje Joanna Bogdanowicz-Antos z Fundacji Zdrowego Postępu.

Zaproszenie do współpracy

Koalicja na Rzecz Zdrowia Jamy Ustnej, pod honorowym patronatem pani senator dr n. med. Agnieszki Gorgoń-Komor, pozostaje otwarta na nowych partnerów – instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, środowisko medyczne oraz firm, które chcą wspólnie działać na rzecz poprawy zdrowia Polaków.

Kontakt dla mediów:

Agata Berndt – Wazelin

Head of Corporate & Retail Practice

K+PR

[email protected]

+48 601 944 027

Haleon (LSE / NYSE: HLN) jest światowym liderem w dziedzinie zdrowia konsumentów, którego celem jest zapewnienie lepszego zdrowia na co dzień. Portfolio produktów Haleon obejmuje pięć głównych kategorii – zdrowie jamy ustnej, łagodzenie bólu, zdrowie układu oddechowego, zdrowie układu trawiennego i inne oraz witaminy, minerały i suplementy (VMS). Jego znane marki takie jak Advil, Sensodyne, Panadol, Voltaren, Theraflu, Otrivin, Corega, parodontax i Centrum opierają się na zaawansowanej nauce, innowacji i głębokim zrozumieniu człowieka.

Haleon w regionie Europy Środkowo-Wschodniej

W Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) Haleon jest wiodącą firmą specjalizującą się w lekach bez recepty i jedną z najszybciej rosnących spółek Haleon w regionie Europy, Azji Środkowo Wschodniej i Ameryki Łacińskiej. Największym rynkiem CEE, na którym działa Haleon jest Polska – tu znajdują się główna siedziba Haleon w regionie CEE oraz Haleon Business Services Poland Capability Centre.

W portfolio Haleon w Europie Środkowo-Wschodniej znajduje się 9 międzynarodowych, strategicznych marek wymienione powyżej, marki lokalne takie jak m.in. Rutinoscorbin, o oraz cieszące się zaufaniem konsumentów produkty do higieny jamy ustnej: specjalistyczne pasty do zębów – dla dorosłych i dla dzieci (Sensodyne, Aquafresh, Proszkliwo Kids) oraz kremy do protez (Corega).

Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.haleon.com

Konfederacja Lewiatan

[1] Health Inclusivity Index

[2] Health Inclusivity Index

Idź do oryginalnego materiału