Jak poprawić dostępność psychiatrii dla osób z niepełnosprawnościami

razemztoba.pl 20 godzin temu

W zakładce ,,Dobre praktyki” na stronie Rzecznika Praw Pacjenta pojawił się nowy materiał dotyczący poprawy dostępności opieki psychiatrycznej dla osób z niepełnosprawnościami. Rekomendacje zostały opracowane przez Panią Hannę Pasterny z Fundacji Wielogłosu.

Materiał zawiera praktyczne wskazówki dla placówek medycznych dotyczące dostosowania infrastruktury, procedur oraz komunikacji z pacjentami z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Opracowanie skupia się na potrzebach pacjentów z niepełnosprawnościami hospitalizowanych w szpitalach psychiatrycznych, jednak rekomendacje w nim zawarte mogą być niezwykle użyteczne w każdej placówce medycznej.

Osoby z niepełnosprawnościami, które doświadczają kryzysów psychicznych, często mierzą się z podwójną stygmatyzacją, niezrozumieniem oraz społecznym wykluczeniem. Wprowadzenie rekomendacji może znacząco poprawić ich sytuację, ułatwiając dostęp do niezbędnego wsparcia psychiatrycznego.

Każda osoba z niepełnosprawnością ma inne potrzeby – rekomendacje przygotowane przez Panią Hannę Pasterny uwzględniają tę różnorodność i wskazują rozwiązania, które mogą pomóc placówkom medycznym w lepszej organizacji opieki. Istotne znaczenie w dostosowaniu placówek medycznych do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami mają konsultacje planowanych rozwiązań z osobami z różnymi niepełnosprawnościami oraz ich opiekunami. Każda z nich ma odmienne potrzeby – dla osoby poruszającej się na wózku dostępność oznacza windę, podczas gdy dla osoby niewidomej istotne będą komunikaty głosowe i oznaczenia brajlowskie. Podobnie, strony internetowe placówek powinny być testowane przez użytkowników z różnymi ograniczeniami i poziomem umiejętności cyfrowych. Rekomendacje zawierają nie tylko propozycje dotyczące organizacji przestrzeni i pracy placówek medycznych, opracowania procedur, ale także odpowiedniej komunikacji z osobami mającymi różnego rodzaju niepełnosprawności.

Rzecznik Praw Pacjenta zachęca do zapoznania się z nowym materiałem oraz wdrażania rekomendowanych rozwiązań, które nie tylko ułatwią leczenie osobom z niepełnosprawnościami, ale także poprawią komfort pracy personelu i zwiększą przejrzystość procedur dla wszystkich pacjentów.

Źródło: gov.pl/Rzecznik Praw Pacjenta
Idź do oryginalnego materiału