Dyskonty i hipermarkety złapały lekką zadyszkę. Nowy raport

kurier-nakielski.pl 17 godzin temu

Konsumenci idą pod prąd. I kwartał br. pod każdym względem należał do sklepów convenience

Konsumenci zmieniają front. Coraz chętniej chodzą do sklepów convenience. Reszta formatów na minusie

Tylko sieci convenience są na plusie. Reszta formatów ląduje na minusie [Ruch w sklepach w I kwartale br.]

[Dane ze sklepów] W I kwartale br. ruch w większości placówek zmalał rdr. Urósł tylko w sieciach convenience

Ciekawa zmiana na rynku. Polacy coraz chętniej stawiają na sieci convenience. Reszta formatów na minusie

Dyskonty i hipermarkety z lekką zadyszką. W I kwartale br. najlepiej na rynku radziły sobie sieci convenience

Dyskonty i hipermarkety na zakręcie. Polacy lekko sobie je odpuścili. Za to zyskały sieci convenience

Sklepy convenience coraz mocniejsze. Wyraźnie widać to po najnowszych danych z rynku

Obserwacja zachowań blisko 1,4 mln konsumentów w ponad 40,6 tys. sklepów spożywczych wykazała, iż w I kw. br. tylko w placówkach convenience rdr. wzrósł ruch i przybyło unikalnych klientów. Pozostałe formaty, tj. supermarkety, hipermarkety i dyskonty, zaliczyły spadki. Do tego segment convenience zyskał w każdej analizowanej kwestii. Jako jedyny rdr. zwiększył swój udział w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach (POS). I odnotował wzrosty rdr. zarówno w zakresie średniego, jak i łącznego miesięcznego czasu trwania zakupów. Eksperci komentujący te dane wyjaśniają, iż za sukcesem formatu convenience stoi m.in. rosnąca popularność tzw. zakupów uzupełniających.

Według raportu firmy technologicznej Proxi.cloud dotyczącego sklepów spożywczych, w I kwartale br. ruch (footfall) wzrósł rdr. tylko w formacie convenience (do którego należy m.in. Żabka) – o 5,2%. Z kolei spadł rdr. w supermarketach – o 5%, hipermarketach – o 3,2%, a także w dyskontach – o 3,1% rdr. Analiza obejmuje zachowania klientów odwiedzających sklepy łącznie 25 sieci handlowych. Wielkość próby wyniosła blisko 1,4 mln konsumentów. W sumie obserwowano ponad 40,6 tys. placówek.

– Spadł ruch w większości typów sklepów, bo ludzie mniej kupują. I to jest cień okresu pocovidowego oraz wysokiej inflacji. Boleśnie odczuwalny jest obniżony poziom życia, chociaż pieniądze są. Wynagrodzenia wzrosły w ub.r. o 11% rdr. Natomiast poziom cen podstawowych produktów narzucają dyskonty. Polacy więcej też wydają na usługi, paliwo i energię. Sprawdzają, co można jak najtaniej kupić online. Zrozumieli też, iż nie trzeba nabywać wszystkiego, co się podoba. Sięgają po to, co jest im naprawdę potrzebne – mówi dr Maria Andrzej Faliński, były wieloletni dyrektor generalny POHID-u.

Do tego ekspert dodaje, iż z powodu nowej mentalności konsumentów i zmiany modelu zakupowego w trudnych czasach, pojawiły się nowe zjawiska na rynku, jak np. intensywna wojna cenowa wśród dyskontów. Występuje też trend optymalizacji oferty. Następuje redukcja asortymentu, co znowu powoduje, iż ludzie kupują mniej i tak koło się zamyka.

– Wzrost ruchu w sklepach convenience prawdopodobnie wynika z ekspansji niektórych sieci handlowych należących do tego formatu. Może też świadczyć o większej spontaniczności zakupowej wśród części społeczeństwa. Z kolei spadki w pozostałych formatach mogą być skutkiem wzrostów w sklepach convenience i rosnącej popularności usług e-commerce, co jest szczególnie istotne w przypadku hipermarketów i supermarketów. Poprzez wygodę, jaką oferują zakupy online, część klientów rezygnuje z wizyt właśnie w tych formatach – komentuje Mateusz Nowak z Proxi.cloud.

W zakresie unikalnych klientów (unique shoppers) wzrost rdr. w I kw. br. również nastąpił tylko i wyłącznie w sklepach convenience – o 0,8%. Natomiast spadek rdr. zaliczyły hipermarkety – o 7,1%, supermarkety – o 3,6%, a także dyskonty – o 0,8%. Jak stwierdza dr Faliński, w związku z trendem redukcji masy kupowanych produktów, okazuje się, iż rośnie popularność tzw. zakupów uzupełniających.

– Ludzie powstrzymują się, żeby jak najmniej kupić na tzw. dużych zakupach albo spieszą się np. w dyskontach, a potem, w niedzielę, biegną do pobliskiej placówki convenience, aby dokupić niezbędne produkty. Poza tym popularność tego typu sklepów rośnie, bo się rozwijają i oferują dodatkowe usługi, a ludzie mają coraz mniej czasu w błądzenie w alejkach. W jednym miejscu mogą kupić kawę, obiad i ładnie zapakowany alkohol. Dlatego w tym formacie przybywa unikalnych klientów. I moim zdaniem, tendencja wzrostowa utrzyma się – zapewnia dr Faliński.

W I kw. br. nieznacznie zmienił się rdr. udział poszczególnych formatów sklepów w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach (POS). Na czele zestawienia widać sklepy convenience – 43% (rok wcześniej – 41%). Dalej są dyskonty – 32% (poprzednio – 33%), supermarkety – 19% (21%), a na końcu – hipermarkety – 6% (6%).

– Wzrost udziału sklepów convenience w łącznej liczbie wizyt potwierdza, iż to właśnie ten format najlepiej odpowiada na potrzeby codziennych, szybkich zakupów. Kolejność segmentów w zestawieniu odzwierciedla zmieniające się – choć nie w sposób drastyczny – nawyki zakupowe. Coraz większe znaczenie ma dostępność, lokalizacja i wygoda, a nie tylko cena czy szeroki asortyment – zauważa Weronika Piekarska z Proxi.cloud.

Natomiast częstotliwość robienia zakupów wzrosła rdr. w ww. okresie w dwóch formatach, tj. w sklepach convenience (I kw. br. – średnio 9,5 na miesiąc, I kw. ub.r. – 9,1 na miesiąc), a także w hipermarketach (odpowiednio 3,1 i 3). Z kolei spadki rdr. odnotowano w dyskontach (I kw. br. – średnio 7,1 na miesiąc, I kw. ub.r. – 7,3) oraz w supermarketach (odpowiednio 5,2 i 5,3).

– Częstotliwość robienia zakupów w poszczególnych formatach jest zbliżona do wartości zeszłorocznych. Niewielki wzrost w convenience wynika z wyższej dostępności sklepów i potencjalnie większej spontaniczności konsumentów. W przypadku hipermarketów wyjaśnieniem delikatnego skoku może być większa tzw. lojalizacja klientów. Z kolei spadek częstotliwości robienia zakupów w dyskontach może wynikać ze zmniejszonej aktywności działań marketingowych dwóch sieci należących do tego formatu – podsumowuje Mateusz Nowak.

Redakcja MondayNews Polska

(MN, Kwiecień2025 r.)

Ww. materiał jest udostępniony na zasadzie nieodpłatnej licencji.
© MondayNews Polska | Wszelkie prawa zastrzeżone.

Idź do oryginalnego materiału