Jak rozmawiać z wirtualnym pacjentem ? Rewolucja w medycynie
Preparaty 3D do nauki anatomii, symulator wad wzroku, czy wirtualny gabinet dentystyczny – Śląski Uniwersytet Medyczny tworzy dla studentów najnowocześniejsze pomoce naukowe z wykorzystaniem VR oraz sztucznej inteligencji.
Zespół informatyków, grafików komputerowych i okulistów ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego stworzył właśnie pierwszy w Polsce symulator wad wzroku. Innowacyjna aplikacja za pomocą gogli do wirtualnej rzeczywistości pozwala spojrzeć na świat oczami pacjenta. Interaktywny Symulator Wad Wzroku VR został zaprojektowany jako narzędzie wspomagające dydaktykę przedstawiając szereg wad wzorku między innymi: widzenie tunelowe, zaćmę, krótko i dalekowzroczność, astygmatyzm.
- Narzędzie umożliwia realne i interaktywne odczucie sposobu widzenia świata, przedmiotów jako osoba posiadająca poszczególne schorzenia. Możemy regulować poziom intensywności każdej wady, zatem prewencyjnie student może się przekonać, jak będzie wyglądać postęp konkretnej jednostki chorobowej - wyjaśnia Przemysław Jędrusik, kierownik Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. To właśnie w Centrum dzięki niezwykłej kreatywności pracowników powstają najnowocześniejsze pomoce naukowe dla studentów wykorzystujące zarówno wirtualną rzeczywistość jak i sztuczną inteligencję.
Śląski Uniwersytet Medyczny tworzy dla studentów najnowocześniejsze pomoce naukowe z ich wykorzystaniem.
Np. ostatnio SUM rozpoczął realizację innowacyjnego projektu edukacyjnego, który obejmuje wdrożenie do procesu dydaktycznego nowoczesnych wirtualnych stetoskopów, wspomagających naukę osłuchiwania serca i płuc. Cyfrowe urządzenie umożliwia symulowanie różnorodnych dźwięków osłuchowych, od prawidłowych tonów serca, po patologiczne szmery, trzaski i świsty.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
SUM tutaj wszystko idzie w parze!
Pierwszy w Polsce "Atlas porodu 3D"
Z wielkim zainteresowaniem spotkał się kolejny projekt, pierwszy w Polsce - Anatomiczny atlas porodu 3D z wykorzystaniem zaawansowanej technologii trójwymiarowej oraz zaawansowanej animacji do szczegółowego odtworzenia anatomii miednicy oraz przedstawienia procesów porodowych. Dzięki temu narzędziu użytkownicy mogą niemal wejść w akt rodzenia, co jest znaczącym krokiem naprzód w edukacji położniczej. Niespotykane w tradycyjnych podręcznikach, płynne i interaktywne przedstawienie porodu umożliwia studentom zdobywanie wiedzy i umiejętności w sposób bardziej przystępny i atrakcyjny, a także ułatwia wizualizację tego, co dzieje się z ciałem matki i dziecka w jego poszczególnych etapach. Atlas prezentuje poród prawidłowy w dwóch wymiarach: anatomicznym, gdzie pokazane są szczegółowo struktury anatomiczne miednicy kobiety rodzącej oraz ich praca w procesie porodu (praca kości, stawów, ścięgien oraz mięśni) oraz położniczym, gdzie szczegółowo uczestniczymy w poszczególnych fazach porodu oraz widzimy pracę, jaką musi wykonać dziecko -obniżanie się główki, wstawianie do miednicy oraz przejście przez kanał rodny.
Jak zdać egzamin z anatomii ? SUM znalazł rozwiązanie
Nie ma wątpliwości, że większość studentów medycyny na pytanie jaki jest najtrudniejszy egzamin odpowie – anatomia. Aby ułatwić naukę tego przedmiotu informatycy z SUM stworzyli Atlas Preparatów Anatomicznych 3D. W ich powstaniu pomogła sztuczna inteligencja. Zestaw zdjęć preparatów w 3D, w tym kończyn górnych, dolnych, klatki piersiowej oraz wielu preparatów zgodnych z programem nauczania przygotował zespół Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych SUM. Sami studenci podpowiadają, które preparaty są dla nich najtrudniejsze i te przygotowywane są w pierwszej kolejności. Zaprojektowana i wykonana tak zaawansowana przeglądarka preparatów anatomicznych na tym poziomie wierności jest jedyną w Polsce.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Żyj jak chcesz, studiuj w SUMie!
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach wdraża też obecnie do procesu edukacyjnego wirtualne stetoskopy, wspomagające naukę osłuchiwania serca i płuc. Projektem kieruje prof. Tomasz Francuz, dziekan Wydziału Nauk Medycznych w Katowicach. Nowoczesne urządzenia cyfrowe umożliwią symulowanie różnorodnych dźwięków osłuchowych, od prawidłowych tonów serca, po patologiczne szmery, trzaski i świsty. Studenci będą mieli możliwość powtarzania ćwiczeń tyle razy, ile będzie to konieczne, a także doskonalenia swojej percepcji akustycznej w kontrolowanych warunkach, bez presji obecności pacjenta.
Wirtualny gabinet dla przyszłych stomatologów. Wirtualny pacjent dla przyszłych lekarzy
Aby wesprzeć studentów stomatologii w SUM stworzono wirtualny gabinet stomatologiczny zaprojektowany w technologii VR. Jest to zaawansowana symulacja 3D, która wiernie odzwierciedla rzeczywiste środowisko pracy stomatologa. Obejmuje pełne wyposażenie gabinetu, realistyczne narzędzia i interaktywne procedury medyczne. System jest wykorzystywany zarówno w szkoleniu przed-, jak i podyplomowym, umożliwiając bezpieczną praktykę oraz rozwój umiejętności technicznych i klinicznych. Wiernie odwzorowano rzeczywiste warunki kliniczne, obejmując już pełne wyposażenie zawierające wirtualne narzędzia, takie jak wiertła, skalery, lusterka, ssaki, regulowany fotel stomatologiczny, system oświetlenia pacjenta. Zaprojektowany układ przestrzenny jest zgodny z praktyką kliniczną, uwzględniający współpracę stomatologa z asystentem. Zawiera również elementy wystroju gabinetu, interaktywne szafki z materiałami medycznymi oraz dynamiczne zmiany w symulacji (np. reakcje pacjenta).
Działaniem wspierającym proces nauczania w SUM jest program Wirtualna Klinika. Za pomocą chat-bota, czyli programu komputerowego replikującego ludzkie zachowania, studenci na zajęciach z interny, neurologii i radiologii uczą się rozmowy z pacjentem oraz sztuki przeprowadzania wywiadu lekarskiego.
Student zadaje Wirtualnemu Pacjentowi pytania, zleca określone badania i "diagnozuje" go. To prowadzący zajęcia programuje chorobę, a potem ocenia podjęte przez studentów działania i wystawia ocenę. Ponieważ właściwie przeprowadzony, wnikliwy wywiad lekarski jest podstawą do diagnostyki i terapii warto przećwiczyć wiele wirtualnych scenariuszy zanim stanie się przy łóżku pacjenta.
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach to największa uczelnia medyczna w Polsce. To tutaj doskonała kadra dydaktyczna wspierana przez wysokiej klasy zaplecze techniczne (szpitale kliniczne, centra symulacji) otwiera przed studentami niemal nieograniczone możliwości rozwoju w dziedzinie medycyny. Uczelnia to 5 wydziałów, na których każdego dnia ponad 10000 studentów przygotowuje się do zawodu m.in.: lekarza, dietetyka, farmaceuty czy ratownika medycznego.
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii w tym sztucznej inteligencji i wirtualnej rzeczywistości edukacja w SUM umożliwia najlepsze przygotowanie do wyzwań, którym przyjdzie sprostać przyszłym medykom.
Dlatego jeśli planujesz związać karierę z ochroną zdrowia to Śląski Uniwersytet Medyczny jest właściwym adresem. Już teraz zrób pierwszy krok i zarejestruj się na studia!
Rejestracja rusza już 28 kwietnia: https://kandydat.sum.edu.pl/