H140 – nowy śmigłowiec Airbusa

Koncern Airbus Helicopters zaprezentował nowego członka swojej stajni śmigłowcowej: H140. Jest to wersja rozwojowa dobrze już znanego H135 – dwusilnikowy śmigłowiec wielo­zada­niowy, opracowany głównie z myślą o bran­żach transportu medycznego, przewozu pasaże­rów oraz lotnictwa biznesowego i prywatnego. Ale jako to zwykle bywa, nie można wykluczyć, że H140 znajdzie też zastosowanie w wojsku.

H140.H140.
Źródło zdjęć: © Airbus Helicopters

Prezentacja modelu śmigłowca odbyła się na targach Verticon w Dallas, poświęconych, jak sama nazwa wskazuje, wszelkiej maści pionowzlotom. Ogłoszono również przy tej okazji zawarcie pierwszych kontraktów z klientami.

Metro Aviation, spółka z siedzibą w stanie Luizjana, zajmująca się między innymi przewozami medycznymi, zamówiła dwanaście H140 z opcją na dwadzieścia cztery kolejne. Air Methods z Kolorado zamówiło nieokreśloną liczbę H140 wraz z dziesięcioma H125 i jedenastoma H135. STAT MedEvac z Pensylwanii złożyło zamówienie na trzy egzemplarze. Global Medical Response z Kolorado pozyska maksymalnie piętnaście H140.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Airbus H140

Śmigłowce trafią też do użytkowników na Starym Kontynencie. Śmigłowcowe służby ratownictwa medycznego ADAC Luftrettung (z Niemiec) i ÖAMTC Flugrettung (z Austrii) zamówiły po pięć egzemplarzy.

– Pracowaliśmy ramię w ramię z naszymi klientami używającymi H135, aby scalić ich dodatkowe wymogi w efektywnym projekcie H140 – powiedział dyrektor Airbus Helicopters Bruno Even.

H140 to maszyna w klasie trzytonowej, to znaczy o maksymalnej masie startowej w pobliżu tego progu. Do tej samej klasy zaliczają się choćby H135, AW109 czy HAL LUH. W porów­naniu z H135 zmieniono między innymi belkę ogonową, w której zastosowano usterzenie w układzie "T" i usprawniony fenestron, generujący niższy poziom hałasu.

Śmigłowiec otrzymał pięciołopatowy bezłożyskowy wirnik nośny, napędzany przez nowe, mocniejsze silniki Safran Arrius 2E o mocy 700 koni mechanicznych każdy (w H135 używane są silniki Arrius 2B2 o mocy 633 koni mechanicznych). W modelu 2E zaimplementowano nowe rozwiązania stosowane w silnikach Arriel 2E i Arrano 1A, napędzających odpowiednio H145 i H160.

Powiększona kabina ma z powo­dze­niem mieścić sześciu pasażerów. W komunikacie prasowym producenta podkreślono, że duże tylne wrota ładunkowe pod wysoko umieszczoną belką ogonową pozwalają na załadunek noszy różnych systemów, w tym dla pacjentów wymagających intensywnej opieki medycznej, a także inkubatorów.

Wnętrze kabiny H140.
Wnętrze kabiny H140. © Airbus Helicopters

W śmigłowcu zastosowano pakiet awioniki Airbus Helionix z czteroosiowym autopilotem, stosowany także w H135, H145, H160 i H175. Podstawowym założeniem systemu Helionix jest zwiększenie świadomości sytuacyjnej pilotów przy jednoczesnym zmniejszaniu ich obciążenia. Z tego względu wyświetlacze w kabinie mają wyświetlać jedynie te informacje, które są potrzebne w danej fazie lotu.

Pierwszy prototyp już przechodzi próby w locie w zakładach Airbus Helicopters w bawar­skim Donauwörth (notabene: demonstrator technologii został zauważony już we wrześniu 2023 roku). Docelowo powstaną cztery prototypy. Pierwsze egzemplarze mają być dostarczone użytkownikom w 2028 roku.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Antydronowa propozycja dla Sił Zbrojnych Francji. Pokazali ją w Paryżu
Antydronowa propozycja dla Sił Zbrojnych Francji. Pokazali ją w Paryżu
Nowa wojna z udziałem F-16. Atakują cele w Azji
Nowa wojna z udziałem F-16. Atakują cele w Azji
Koniec ery. British Army wycofała haubice AS90
Koniec ery. British Army wycofała haubice AS90
Brytyjczycy uważają je za problematyczny złom. Ukraińcy uparcie ich chcą
Brytyjczycy uważają je za problematyczny złom. Ukraińcy uparcie ich chcą
Kupują wszystko, co jest. Dania zamówiła baterie od mocarstwa UE
Kupują wszystko, co jest. Dania zamówiła baterie od mocarstwa UE
Sławosz Uznański-Wiśniewski odpowiada na pytanie WP. "Zaistnieć technologicznie i stać się czempionem Europy"
Sławosz Uznański-Wiśniewski odpowiada na pytanie WP. "Zaistnieć technologicznie i stać się czempionem Europy"
Sławosz Uznański-Wiśniewski jest już w Polsce. "To dopiero początek"
Sławosz Uznański-Wiśniewski jest już w Polsce. "To dopiero początek"
Ukrainiec szczerze o F-16. Nie zmienią przebiegu wojny
Ukrainiec szczerze o F-16. Nie zmienią przebiegu wojny
Katastrofa samolotu w Rosji. Co to za maszyna?
Katastrofa samolotu w Rosji. Co to za maszyna?
Sensacja botaniczna. Dziwidło zakwitnie po raz pierwszy od czterech lat
Sensacja botaniczna. Dziwidło zakwitnie po raz pierwszy od czterech lat
Dziesiątki nowych leopardów. Chcą ich za unijne pieniądze
Dziesiątki nowych leopardów. Chcą ich za unijne pieniądze
USA odmawiają im F-35. Znaleźli rozwiązanie
USA odmawiają im F-35. Znaleźli rozwiązanie