H140 – nowy śmigłowiec Airbusa
Koncern Airbus Helicopters zaprezentował nowego członka swojej stajni śmigłowcowej: H140. Jest to wersja rozwojowa dobrze już znanego H135 – dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy, opracowany głównie z myślą o branżach transportu medycznego, przewozu pasażerów oraz lotnictwa biznesowego i prywatnego. Ale jako to zwykle bywa, nie można wykluczyć, że H140 znajdzie też zastosowanie w wojsku.
Prezentacja modelu śmigłowca odbyła się na targach Verticon w Dallas, poświęconych, jak sama nazwa wskazuje, wszelkiej maści pionowzlotom. Ogłoszono również przy tej okazji zawarcie pierwszych kontraktów z klientami.
Metro Aviation, spółka z siedzibą w stanie Luizjana, zajmująca się między innymi przewozami medycznymi, zamówiła dwanaście H140 z opcją na dwadzieścia cztery kolejne. Air Methods z Kolorado zamówiło nieokreśloną liczbę H140 wraz z dziesięcioma H125 i jedenastoma H135. STAT MedEvac z Pensylwanii złożyło zamówienie na trzy egzemplarze. Global Medical Response z Kolorado pozyska maksymalnie piętnaście H140.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Airbus H140
Śmigłowce trafią też do użytkowników na Starym Kontynencie. Śmigłowcowe służby ratownictwa medycznego ADAC Luftrettung (z Niemiec) i ÖAMTC Flugrettung (z Austrii) zamówiły po pięć egzemplarzy.
– Pracowaliśmy ramię w ramię z naszymi klientami używającymi H135, aby scalić ich dodatkowe wymogi w efektywnym projekcie H140 – powiedział dyrektor Airbus Helicopters Bruno Even.
H140 to maszyna w klasie trzytonowej, to znaczy o maksymalnej masie startowej w pobliżu tego progu. Do tej samej klasy zaliczają się choćby H135, AW109 czy HAL LUH. W porównaniu z H135 zmieniono między innymi belkę ogonową, w której zastosowano usterzenie w układzie "T" i usprawniony fenestron, generujący niższy poziom hałasu.
Śmigłowiec otrzymał pięciołopatowy bezłożyskowy wirnik nośny, napędzany przez nowe, mocniejsze silniki Safran Arrius 2E o mocy 700 koni mechanicznych każdy (w H135 używane są silniki Arrius 2B2 o mocy 633 koni mechanicznych). W modelu 2E zaimplementowano nowe rozwiązania stosowane w silnikach Arriel 2E i Arrano 1A, napędzających odpowiednio H145 i H160.
Powiększona kabina ma z powodzeniem mieścić sześciu pasażerów. W komunikacie prasowym producenta podkreślono, że duże tylne wrota ładunkowe pod wysoko umieszczoną belką ogonową pozwalają na załadunek noszy różnych systemów, w tym dla pacjentów wymagających intensywnej opieki medycznej, a także inkubatorów.
W śmigłowcu zastosowano pakiet awioniki Airbus Helionix z czteroosiowym autopilotem, stosowany także w H135, H145, H160 i H175. Podstawowym założeniem systemu Helionix jest zwiększenie świadomości sytuacyjnej pilotów przy jednoczesnym zmniejszaniu ich obciążenia. Z tego względu wyświetlacze w kabinie mają wyświetlać jedynie te informacje, które są potrzebne w danej fazie lotu.
Pierwszy prototyp już przechodzi próby w locie w zakładach Airbus Helicopters w bawarskim Donauwörth (notabene: demonstrator technologii został zauważony już we wrześniu 2023 roku). Docelowo powstaną cztery prototypy. Pierwsze egzemplarze mają być dostarczone użytkownikom w 2028 roku.
Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora