7 dni w tygodniu

Infolinia 799 399 499

Home#TwojaPsychikaBez kategoriiBlogDziecko z FAS – jak mu pomóc w codziennym życiu
Dziecko z FAS

UMÓW SIĘ ONLINE NA WIZYTĘ LUB ZADZWOŃ 799 399 499

E-wizyty
Warszawa - wszystkie -
    Al. Jerozolimskie
    ul. Słomińskiego
    ul.Białobrzeska
    ul.Bolkowska
    ul.Boya-Żeleńskiego
    ul.Filtrowa
    ul.Grochowska
    ul.Kasprowicza
    ul.Lanciego
    ul.Przy Bażantarni
    ul.Wileńska
Gdańsk - wszystkie -
    ul.Mickiewicza
Katowice - wszystkie -
    Al. 1 Maja 46
    ul.Mikołowska
Kraków - wszystkie -
    ul. Królewska
    ul. Mogilska
    ul. Szafrana
Poznań - wszystkie -
    ul. Głogowska
    ul. Kazimierza Wielkiego
Wrocław - wszystkie -
    ul.Grunwaldzka
    ul.Św Mikołaja
Bydgoszcz - wszystkie -
    ul. Dworcowa
Łódź - wszystkie -
    Al. Armii Krajowej
    Al.Kilińskiego
    Al.Kościuszki
    ul.Sacharowa
Chorzów - wszystkie -
    ul. Bolesława Chrobrego 20
Lublin - wszystkie -
    ul.Chopina
Toruń - wszystkie -
    ul. A.Mickiewicza 104/28
Psychiatra
Psychiatra dzieci i młodzieży
Psycholog dzieci i młodzieży
Psychiatra dziecięcy
Psychoterapeuta
Psychoterapeuta poznawczo-behawioralny (CBT)
Psychoterapeuta Psychodynamiczny
Psychoterapeuta integracyjny
Psychoterapeuta uzależnień
Psychoterapia par
Psychoterapeuta rodzinny
Psycholog
Psycholog diagnosta dziecięcy
Psycholog diagnosta dorosłych
Neurolog
Neurolog dzieci i młodzieży
Seksuolog
Endokrynolog
Endokrynolog dzieci i młodzieży
Dietetyk
Logopeda
Wybierz
Banaś Anna
Bazan Magda
Bidzan Leszek
Blajer Magdalena
Budzyń Teresa
Chmielewska Ewa
Chruściel Aleksander
Czapiewski Sławomir
Czechowicz Ewa
Czerwińska Magdalena
Dmitruk Magdalena
Drozd Elisabeth
Fagasiewicz Małgorzata
Gackowska Anna
Górka Krzysztof
Guzenda Jan
Hop Dorota
Jabłońska-Moczuło Dorota
Jabłoński Grzegorz
Jakoniuk Igor
Jakubas Anita
Jankowski Konrad
Jasiński Piotr
Jasiński Piotr
Kister Klaudia
Klecha Olga
Kłosek Marek
Korzeniewski Kajetan
Kowalska Milena
Kwiatkowska Alicja
Łapin Joanna
Łazaj Marcelina
Litwa Amelia
Lochert Michał
Łoza Olga
Łozińska Monika
Maleszka Piotr
Melnyczok Piotr
Miela Robert
Mikołajczyk Marta
Mikos Adrianna
Milczarczyk Piotr
Miler Monika
Milewska Dominika
Milewska Agnieszka
Milewska-Tyszkiewicz Iwona
Minor Andrzej
Mizgalski Andrzej
Moczadłowska Anna
Molendowska Katarzyna
Mucha Hubert
Muranowicz Krzysztof
Mysiński Artur
Napruszewska Noemi
Nielipińska Klaudia
Niemczyńska Anna
Nimirski Przemysław
Nowicka Alina
Oberemko Antonina
Okuniewski Oskar
Olcha Jakub
Pajor Patrycja
Pavlovschi Iana
Pawełczyk Tomasz
Pawlukiewicz Monika
Pazdrak Michał
Pelikant Anna
Permoda-Pachuta Agnieszka
Piasecka Marta
Piech Konrad
Piersa Tomasz
Piętal Leszek
Piotrowska Katarzyna
Polańska Sabina
Popiołek Agnieszka
Przerwa Tomasz
Przybył Marzena
Pyrich-Pacholska Magdalena
Pytlasińska Joanna
Ratajczak Agnieszka
Ressel Martyna
Roczek Karolina
Rogowska Sylwia
Rola Karolina
Romanowska Małgorzata
Romanowski Łukasz
Ropiak Arkadiusz
Rosiak-Wardenga Justyna
Rotkiewicz Iwona
Rożek Łukasz
Rudolf Anna
Rudzka-Jasińska Ewa
Rutkowska-Kęsek Anna
Rutkowski Karol
Rybakowski Filip
Rybińska Elżbieta
Rydzewska Małgorzata
Ryzner Katarzyna
Sadowska-Mazuryk Joanna
Salamon Wojciech
Salińska Jagoda
Sarol-Kulka Anna
Sauermann Janusz
Sawicka Dorota
Schaeffer Ewa
Semeniuk Aleksandra
Serafin Piotr
Shatkivska Nataliia
Sieraga Martyna
Sierakowska Anna
Sikorski Marek
Siwicki Damian
Skalski Michał
Skrzeszewski Jakub
Skrzyńska Beata
Śliwkiewicz Przemysław
Śmiałek Magdalena
Smulik Magdalena
Smużny Agnieszka
Smyk Paweł
Snopek Milena
Sobaszek Julia
Sobieraj Katarzyna
Sonik-Włodarczyk Janina
Soroka Ewelina
Sowińska Katarzyna Grażyna
Spędzia Jarosław
Stapiński Paweł
Staszak Bartłomiej
Staszak Marta
Stec-Szczęsna Barbara
Stefanowska Ewa
Stępień Barbara
Stolarska Anna
Stypik Natalia
Swat Justyna
Sys Patrycja
Szałaj Magda
Szłapka Anna
Szubert Sławomir
Tabaka Bartłomiej
Tarczoń-Nowicka Beata
Topolewska-Wochowska Aleksandra
Urbański Bartosz
Vovnianko Lesia
Wajda Sebastian
Wałczacka Iza
Walczowska Joanna
Wałkowicz Anna
Warchoł Bernadetta
Wasik Michał
Waszkiewicz Iwona
Wdowiak Marta
Węgrzyn Jacek
Wesołowska Joanna
Wiejacz Adam
Wielgosz Michał
Wielgus Agnieszka
Wielogórska Aleksandra
Wierzbicki Paweł
Wilczek-Rabenda Monika
Wiśniewska Kinga
Wiśniewski Rafał
Witek Joanna
Włodarczyk Lucjan
Wójcik Jakub
Wojnicz Magdalena
Wojtowicz Sebastian
Wośko Natalia
Woźniak Karol Edward
Wróblewska Anna
Wyczółkowska Katarzyna
Wypij Dagmara
Żaglewska Karolina
Zajkowski Maciej
Żak Małgorzata
Załuga Łukasz
Załuska Maria
Załuska Katarzyna
Zaniewska-Chłopik Urszula
Zaremba Rafał
Zduńczyk Adam
Zduńczyk-Bogiel Iza
Żelowska Katarzyna

Dziecko z FAS – jak mu pomóc w codziennym życiu

FAS, czyli inaczej alkoholowy zespół płodowy (z ang. Fetal Alcohole Syndrome) to określenie opisujące grupę zaburzeń rozwojowych występujących u dzieci matek pijących alkohol w czasie ciąży. FAS jest zaburzeniem nieodwracalnym, a jego negatywne skutki widoczne są w bardzo wielu obszarach funkcjonowania, i to zarówno w okresie dzieciństwa, jak i w dorosłości. Niestety część dzieci cierpiących na syndrom FAS pozostaje przez jakiś czas niezdiagnozowana, przez co nie uzyskują adekwatnej pomocy. Nierzadko są to dzieci, które ze względu na trudną sytuację rodzinną trafiają do placówek opiekuńczo-wychowawczych lub rodzin zastępczych i dopiero tam – dzięki zaangażowaniu rodziców adopcyjnych lub opiekunów – otrzymują właściwe rozpoznanie doświadczanych problemów. Świadomość trudności, z jakimi mierzy się dziecko mające alkoholowy zespół płodowy, nie jest jednak w naszym kraju powszechna, przez co rodzice lub opiekunowie często nie wiedzą, jak pomóc dziecku z FAS, aby mogło harmonijnie się rozwijać.

W artykule omawiamy najważniejsze skutki oraz zagrożenia związane z obecnością alkoholowego zespołu płodowego. Podpowiadamy także, jak pracować z dzieckiem z FAS, aby mądrze wspomagać jego rozwój.

Czym jest FAS i jakie potrzeby ma dziecko z FAS?

Jak zostało już wyżej wspomniane – FAS (Fetal Alcohole Syndrome – alkoholowy zespół płodowy) to zespół zaburzeń (zarówno natury biologicznej, jak i psychologicznej), które wynikają z ekspozycji płodu na alkohol w czasie ciąży. Warto podkreślić, że każda, nawet najmniejsza dawka alkoholu spożywana przez matkę w ciąży może doprowadzić do powstania FAS.

Potencjalne fizyczne objawy FAS

• charakterystyczne rysy twarzy: mały obwód głowy, małe oczy, krótki nos, „płaska” twarz, wąska górna warga, brak rynienki podnosowej, zniekształcone małżowiny uszne,
• problemy ze słuchem i wzrokiem,
• problemy z nerkami i kośćmi,
• mały rozmiar mózgu,
• deformacje stawów, kończyn i palców,
• spowolniony wzrost (zarówno przed jak i po urodzeniu).

Psychologiczne konsekwencje FAS

• szeroko rozumiane zaburzenia funkcji poznawczych (opóźnienia w rozwoju mowy, zaburzenia koncentracji i uwagi, niekiedy także upośledzenie funkcji wykonawczych, takich jak planowanie, czy kategoryzowanie oraz zaburzenia w zakresie pamięci i uczenia się),
• impulsywność, drażliwość, problemy z regulacją emocji,
• zaburzenia w obszarze funkcjonowania psychospołecznego, niedojrzałość emocjonalna,
• trudności w budowaniu trwałych więzi,
zaburzenia snu,
• skłonność do agresji, różnego rodzaju nałogów, a także do zachowań ryzykownych, które – szczególnie w starszym wieku – narażają dziecko/nastolatka na wchodzenie w konflikty z prawem i/lub na wykluczenie społeczne.

Problemy dzieci z FAS

Warto w tym miejscu podkreślić, że alkoholowy zespół płodowy to spektrum i u każdego dziecka może on przyjmować nieco inną postać. Różnie będzie się też manifestować w zależności od wieku oraz rodzaju wsparcia, jakie na poszczególnych etapach rozwoju otrzyma dziecko z FAS. Życie codzienne dziecka, u którego zdiagnozowano alkoholowy zespół płodowy, jest pełne wyzwań, będących konsekwencją doświadczanych zaburzeń. Jeśli w porę nie uzyska ono właściwej pomocy, będzie znacznie bardziej narażone na różnorodne problemy i tzw. objawy wtórne, takie, jak na przykład:

depresja,
zaburzenia lękowe,
• samookaleczanie,
• wchodzenie w rolę ofiary lub prześladowcy,
• wydalenie ze szkoły,
• kłopoty z prawem,
• ucieczki z domu,
• zamykanie się w sobie,
• inne problemy natury psychicznej.

Wielu rodziców (szczególnie rodzice adopcyjni), których pociecha uzyskała diagnozę alkoholowego zespołu płodowego, zastanawia się, jak żyć z dzieckiem z FAS, aby w możliwie najlepszy sposób wspierać go w funkcjonowaniu na co dzień, a także korzystnie wpływać na jego rozwój. Niezwykle istotne jest, aby rodzic (lub opiekun) rozumiał, że wiele zachowań dziecka nie wynika z jego złej woli, czy z przekory, ale jest konsekwencją doświadczanych zaburzeń. Ważne więc, aby w znacznie większym stopniu wspierać dziecko, niż je na przykład karać, czy próbować „dyscyplinować”. Na poszczególnych etapach rozwoju wskazane będą inne rodzaje rodzicielskich lub terapeutycznych interwencji, o których więcej piszemy poniżej.

Jak pomagać dziecku z FAS

Codzienne życie z dzieckiem z FAS może nieść ze sobą wiele wyzwań, wynikających z natury tego zaburzenia. Jednym z istotnych problemów jest znaczna nadwrażliwość na bodźce (głównie dotykowe, słuchowe i węchowe), a także problemy w rozwoju ruchowym oraz brak zdolności organizacji zachowania (w tym: skłonność do rozpraszania się i impulsywność). Wspomaganie dziecka z FAS powinno być zawsze dostosowane do jego wieku oraz etapu rozwoju. Aspekty, na które warto zwrócić szczególną uwagę, to między innymi:

U dziecka w wieku 0-3 lat:

• zmniejszać poziom hałasu,
• przyciemniać źródło światła,
• mówić do dziecka spokojnym głosem,
• budować codzienne rytuały (na przykład dotyczące posiłków, czy kładzenia się spać),
• chronić dziecko przed nadmiarem bodźców (wizualnych, ruchowych, dźwiękowych, itp.),
• unikać pośpiechu i nerwowej atmosfery, i in.

U dziecka w wieku 3-6 lat:

• w dalszym ciągu chronić przed zbyt dużą ilością bodźców dźwiękowych, dotykowych, i in.,
• unikać gwałtownych życiowych zmian, pielęgnować rytuały,
• zagwarantować dziecku bezpieczeństwo fizyczne oraz emocjonalne,
• wspierać rozwój mowy, rozwój zdolności poznawczych oraz rozwój motoryczny,
• uczyć dziecko nawiązywania i utrzymywania przyjaznych kontaktów z innymi, przy jednoczesnym budowaniu zdrowych granic (z którymi dzieci z FAS mają często problem).

U dziecka w wieku 6-13 lat:

• uczyć dziecko zasad funkcjonowania w grupie i dbać o to, aby spędzało wartościowy czas z rówieśnikami,
• wspierać rozwój intelektualny, pomagać w wyzwaniach związanych z edukacją szkolną,
• budować w dziecku przywiązanie do zasad i świadomość, że każde jego działanie ma swoje konsekwencje,
• uważnie słuchać dziecka, budować z nim poczucie bliskości i zaufania,
• komunikować się z dzieckiem maksymalnie konkretnie, unikać pojęć abstrakcyjnych,
• wyjaśniać, czym jest idea własności (dzieci z FAS mają niekiedy problem z rozumieniem pojęcia kradzieży),
• współpracować ze szkołą w zakresie dbania o harmonijny rozwój dziecka.

U nastolatka (13-18 lat):

• zapewnić strukturę codziennego funkcjonowania (jasny plan dnia, rutyny, klarowne reguły),
• czuwać nad tym, aby nastolatek nie znalazł się w niebezpiecznej dla siebie sytuacji, ani nie narażał się na konflikty z prawem,
• komunikować się w możliwie jasny i przejrzysty sposób,
• dzielić zadania na mniejsze fragmenty, ułożone w klarowną strukturę,
• doceniać wysiłki podejmowane przez dziecko, nagradzać je za osiągnięte sukcesy.

Wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem FAS

Rozwój dziecka z diagnozą płodowego zespołu alkoholowego warto również wspierać przy pomocy różnego rodzaju oddziaływań terapeutycznych. Wśród najważniejszych wymienić można między innymi:

psychoterapię indywidualną – dostosowaną do wieku i konkretnych potrzeb rozwojowych dziecka. Jej celem jest przede wszystkim wsparcie dziecka w nauce regulacji emocji.
trening poznawczy – wspomagający rozwój intelektualny, naukę mowy, myślenia przyczynowo-skutkowego, uczenia się, zapamiętywania itd.
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – mający charakter grupowy, pozwala dziecku nauczyć się funkcjonować w relacjach społecznych, zawierać znajomości, inicjować rozmowy, reagować na krytykę w akceptowalny społecznie sposób, itd.
terapia logopedyczna lub neurologopedyczna – której celem jest przede wszystkim kształtowanie poprawnej mowy, usuwanie wad wymowy, czy usprawnianie motoryki narządów mowy.
zajęcia z integracji sensorycznej – przeznaczona dla dzieci, które przejawiają problemy w tym zakresie. Pozwala na pracę nad poczuciem równowagi, czuciem powierzchniowym, czuciem głębokim, nadwrażliwością słuchową itp.
rehabilitacja ruchowa – która może być szczególnie przydatna w przypadku dzieci z opóźnieniem rozwoju psychomotorycznego oraz dzieci z różnego rodzaju deficytami ruchowymi (takimi jak na przykład problemy z motoryką, niedowłady, i in.).
rehabilitacja neurologiczna – którą może zalecić lekarze neurolog, jeśli po zbadaniu dziecka uzna, że zachodzi taka potrzeba.
profesjonalna opieka lekarza psychiatry – pomocna szczególnie w przypadku pojawienia się objawów wtórnych (takich, jak depresja, czy stany lękowe). W takich sytuacjach niezbędne może okazać się zastosowanie farmakoterapii.

Sięgnij po wsparcie PsychoMedic – skorzystaj z pomocy profesjonalistów

W PsychoMedic mogą Państwo uzyskać profesjonalne wsparcie w zakresie zarówno diagnozy, jak i terapii zaburzeń wynikających z alkoholowego zespołu płodowego. Zatrudniamy grono wysoko wykwalifikowanych Specjalistów (w tym psychologów, psychoterapeutów, psychiatrów i neurologów), którzy posiadają wieloletnie doświadczenie w skutecznym pomaganiu osobom z diagnozą FAS. Oprócz terapii, czy Treningu Umiejętności Społecznych oferujemy również sesje psychoedukacyjne i warsztaty dla rodziców, którzy chcą nauczyć się, jak pracować w domu z dzieckiem z zespołem FAS i jak je skuteczniej wspierać.

Aby umówić się na konsultację – wystarczy zadzwonić pod numer telefonu: 799 399 499 lub skorzystać z fioletowej wyszukiwarki Specjalistów na naszej stronie internetowej.

Zapraszamy do kontaktu!

Informacje o Autorze

Marta Sak - psycholożka, PsychoMedic.pl

Jesteś dziennikarzem/autorem/twórcą projektu i poszukujesz specjalisty,
który wypowiedziałby się w Twoim materiale internetowym, prasowym, radiowym lub telewizyjnym?
Napisz do naszej rzeczniczki prasowej: Justyny Nalewajek-Szaniawskiej: nalewajek.j@psychomedic.pl
Więcej informacji: https://psychomedic.pl/kontakt-dla-mediow/

Klinika PsychoMedic.pl - sieć poradni zdrowia psychicznego świadcząca pomoc w formie stacjonarnej w kilkunastu miejscach na mapie Polski oraz w formie online.
Oferujemy wsparcie najlepszych specjalistów: psychologów, psychoterapeutów, psychiatrów, neurologów, endokrynologów, seksuologów, dietetyka, logopedy.

Naszą misją jest zapewnienie każdemu wszechstronnej i skutecznej pomocy, a także szerzenie rzetelnej wiedzy z zakresu zdrowia psychicznego i medycyny.

Zadzwoń do nas: 799 399 499.

Najszybsze terminy wizyt - na dziś lub jutro



Lipiec
PnWtŚrCzPtSoNd
301234567891011121314151617181920212223242526272829303112345678910
:
: